کرم ضد آفتاب چگونه عمل می‌‌کند؟

  جمعه، 19 دی 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
کرم ضد آفتاب چگونه عمل می‌‌کند؟
همانطور که از نام این محصول پیداست ضد آفتاب ها محصولاتی هستند که وظیفه اصلی آن ها حفاظت از پوست در برابر نور خورشید است. نور خورشید به سبب وجود پرتوهای فرابنفش ultra violet میتواند سبب عارضه های گوناگون پوستی از خشکی و قرمز شدن پوست گرفته تا سرطان های بدخیم پوستی گردد.

همانطور که از نام این محصول پیداست ضد آفتاب ها محصولاتی هستند که وظیفه اصلی آن ها حفاظت از پوست در برابر نور خورشید است. نور خورشید به سبب وجود پرتوهای فرابنفش ultra violet میتواند سبب عارضه های گوناگون پوستی از خشکی و قرمز شدن پوست گرفته تا سرطان های بدخیم پوستی گردد.

تصور غلط رایج این است که اتفاده مداوم از ضد آفتاب می تواند سبب حساسیت و آکنه شود. این احتمال وجود دارد ولی در صورتی که ضد آفتاب مناسب را انتخاب نکرده باشید. چراکهیک ضد آفتاب خوب و مناسب برای شما می تواند حتی ظاهر پوستتان را بهبود ببخشد.محصولات ضد آفتاب در اشکال گوناگونی مانند ژل ، کرم، روغن ، لوسیون و اسپری عرضه می شوند. این که کدام شک ضد آفتاب را انتخاب کنید بستگی به کاربرد آن و چگونگی پوشش دهی ضد آفتاب بستگی دارد. به عنوان مثال از کرم برای صورت و از ژل برای نقاط پر مو تر بدن استفاده می شود.

کرم ضد آفتاب چگونه عمل می کند؟

محافظت ضد آفتاب شامل دو عامل محافظتی اولیه و ثانویه است. موانع فیزیکی منعکس کننده و پخش کننده نور و موانع شیمیایی جذب کننده نور هستند. از عوامل ثانویه می توان به آنتی اکسیدان ها، اسمولیت ها و آنزیم های ترمیم کننده DNA اشاره کرد که با ایجاد محافظت در برابر آسیب های ناشی از تابش فتوشیمیایی اشعه ماورا بنفش خورشید، به کاهش اثرات آن کمک می کنند.

محصولات ضد آفتاب مانند یک جلیقه ضد گلوله بسیار نازک هستند و امواج UV را قبل از رسیدن به پوست و آسیب به آن متوقف می کنند. این مواد حاوی مولکول های ضد آفتاب ارگانیک و رنگدانه های غیر آلیِ جذب کننده اشعه ماورا بنفش هستند که باعث جذب، پراکندگی و انعکاس UV می شوند. برای ایجاد سطح بالایی از حفاظت، کرم ضد آفتاب باید مقدار کافی از این عوامل محافظت کننده را داشته باشد و مصرف کننده باید آن را به اندازه مناسب و به بهترین شکل در تمام نقاط پوست پخش کند.

ضد آفتاب با انسداد و جذب اشعه UV از طریق ترکیبی از ذرات فیزیکی و شیمیایی عمل می کند. از ذرات فیزیکی مانند اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم برای بازتاب اشعه ماورا بنفش از پوست استفاده می شود. مواد شیمیایی پیچیده موجود در ضد آفتاب قبل از نفوذ نور به پوست، با اشعه واکنش می دهند و آن را جذب و انرژی را به عنوان گرما آزاد می کنند. ترکیبی از انسداد و جذب اشعه ماورا بنفش برای مبارزه با اشعه UVB و UVA مهم است. اشعه UVB علت اصلی آفتاب سوختگی و سرطان پوست است. از طرف دیگر، اشعه UVA عمیق تر به داخل پوست نفوذ می کند و در پیری و چین و چروک زودرس و لک های عمقی پوست نقش دارد.

اما پرتوهای UVA نیز در پیشرفت سرطان پوست نقش بسزایی دارند. هنوز هم بسیاری از ضد آفتاب های موجود در بازار حاوی موادی هستند که فقط اشعه UVB را مسدود می کنند، بنابراین محافظت کافی در برابر اشعه مضر UVA ندارند. عامل دیگری که باید در ضد آفتاب در نظر گرفته شود، عامل محافظت در برابر آفتاب یا SPF است. محافظت نوری یک کرم استاندارد باید هر دو عامل محافظتی اولیه و ثانویه را شامل شود که شامل موانع فیزیکی منعکس کننده و پراکنده کننده نور و موانع شیمیایی جذب کننده نور هستند.

از عوامل ثانویه می توان به آنتی اکسیدان ها، اسمولیت ها و آنزیم های ترمیم کننده DNA اشاره کرد که با ایجاد مزاحمت در آبشار شیمیایی که در اثر تابش اشعه ماورا UV بنفش خورشید ایجاد می شود، به کاهش آسیب های پوستی کمک می کند. مکانیسم عملکرد ضد آفتاب های شیمیایی بر اساس ساختار شیمیایی آن ها شامل یک ترکیب معطر متصل به یک گروه کربونیل است. این ساختار اجازه می دهد تا اشعه ماورا بنفش با انرژی بالا جذب شود و باعث می شود که مولکول در یک حالت برانگیخته باشد. با بازگشت مولکول به حالت زمین، انرژی کمتری از طول موج های طولانی تر آزاد می کند.

مکانیسم عملکرد آنتی اکسیدان ها کاهش گونه های واکنش اکسیژن (ROS) تولید شده از اشعه UVA است. به طور طبیعی، این ROS ها توسط آنتی اکسیدان هایی که به طور طبیعی در بدن یافت می شوند، مانند سوپراکسید دیسموتاز و کاتالاز خنثی می شوند. این آنزیم ها می توانند در اثر تولید بیش از حد اکسیژن فعال، اشباع شده و در نتیجه به کمبود آنتی اکسیدان و آسیب به پروتئین ها و DNA منجر شوند. آنتی اکسیدان های موضعی از داخل سلول عمل می کنند تا کمبود آنتی اکسیدان را کاهش دهند و می توانند تا چند روز پس از استفاده فعال باقی بمانند.

آنتی اکسیدان هایی مانند ویتامین C، ویتامین E، سیلیمارین و پلی فنل های چای سبز در بسیاری از ضد آفتاب ها وجود دارد. ویتامین C برای محافظت در برابر آسیب UV، که منجر به آفتاب سوختگی و اریتم می شود، عمل می کند. ویتامین E اقدامات محافظتی زیادی مانند کاهش سرکوب سیستم ایمنی، اریتم، عکسبرداری و فوتوکارسینوژنز دارد. سیلیمارین از گیاهان خار شیر است، برای جلوگیری از اکسیداسیون لیپید و لیپوپروتئین عملکرد دارد و به عنوان پاک کننده گونه های اکسیژن واکنش پذیر عمل می کند. نتایج موضعی منجر به کاهش سلول های آفتاب سوختگی ناشی از UVB و کاهش میزان دایمرهای پیریمیدین ناشی از UVB می شود.

در موش ها نشان داده شده است که میزان تومورهای ناشی از UVB را کاهش می دهد. پلی فنول های چای سبز حاوی آنتی اکسیدان هایی هستند که از ویتامین C و E قدرت بیشتری دارند. آن ها ضد التهاب و ضد سرطان هستند. آن ها برای از بین بردن اکسیژن، رادیکال های سوپراکسید، رادیکال های هیدروکسیل، رادیکال های پراکسیل و پراکسید هیدروژن عمل می کنند. اسمولیت ها مولکول های کوچکی هستند که با تنظیم هیدراتاسیون، سلول را در شرایط استرس زا تثبیت می کنند. تورین و اکتوین اسمولیت هایی هستند که از بسیاری از اثرات UV محافظت می کنند و اجزای سازنده بسیاری از ضد آفتاب ها هستند.

مواد تشکیل دهنده ی انواع ضد آفتاب به دو دسته کلی تقسیم می شوند: فیزیکی و شیمیایی. هر دوی این مواد در برابر اشعه ی فرابنفش (UV) از پوستتان محافظت می کنند. نکته ی مهم این است که ضد آفتابی را انتخاب کنید که با پوست و سبک زندگی شما سازگارتر است. در ادامه ی این مقاله تفاوت مواد تشکیل دهنده ی ضد آفتاب ها را توضیح داده ایم تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید.

مواد تشکیل دهنده ی انواع ضد آفتاب (فیزیکی و شیمیایی) چه تفاوتی دارند؟

ضد آفتاب فیزیکی

کرم هایی که شامل این دو ماده هستند به ضد آفتاب فیزیکی یا معدنی یا مینرال (mineral) معروفند: دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی. هر دوی اینها در لایه های سطحی پوست جذب می شوند و پرتوهای مضر خورشید را مانند آینه منعکس و منحرف می کنند. این مواد، گاهی با عنوان فیلتر یا مسدود کننده های فیزیکی شناخته می شوند. گرچه این عناوین چگونگی عملکرد واقعی آنها را نشان نمی دهد.

ضد آفتاب شیمیایی

بیش از ۳۰ ماده تشکیل دهنده ی ضد آفتاب شیمیایی وجود دارد که همه ی آنها در لایه های بالایی پوست جذب می شوند. این مواد به دو طریق کار می کنند: پراکندگی و انحراف اشعه ی مضر خورشید و همچنین تبدیل اشعه ی فرابنفش به گرما و «غیرفعال کردن» آن، نگران نباشید، شما چیزی احساس نخواهید کرد. معمولاً ترکیبات ضد آفتاب های شیمیایی شامل اکسی بنزن، اکتینوکسات، اکتیسالات و آووبنزون است.

نکته جالب: در دنیای محصولات مراقبت از پوست، به مواد معدنی ای که در ضد آفتاب به کار می رود، ارگانیک گفته می شود، اما اینگونه نیست. در دنیای واقعی علم مواد تشکیل دهنده ی معدنی ضد آفتاب در واقع مواد شیمیایی غیر ارگانیک هستند. پس، اجازه ندهید این اصطلاحات مرتبط با بازاریابی بر تصمیمات شما تأثیر بگذارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
حضور بدون تشریفات پسر رهبر معظم انقلاب در جلسه اولیاء و مربیان مدرسه فرزندشان+عکس (216 نظر) (عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) تعجب نگهبانان کره‌ای از زیرشلواری و زیرپیراهنی ناطق نوری! / آقا فرمودند: من فکر کردم اگر بیست روز شما این جا بمانید به کجا می‌رسید (5 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی در نوشتن مشق پسرش به طور برعکس برای رد گم کُنی و متوجه نشدن معلمش حماسه آفرید+ویدیو/ مامانا ایده بگیرین 😂 (4 نظر) رونمایی از ورژن دخترانه حامد آهنگی: خانمها آقایون اینم سحر دختر نازم!😂+فیلم (3 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) خلاقیت منحصربفرد کارگر بلوچی در اختراع تراکتور با قدرت حمل 200 کیلو آجر+ویدئو/ با پراید وانت معاوضه میشه😂 (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) آوازخوانی زیبا و بی‌نظیر علی طولابی برای ژاله صامتی/ با صدای بهشتیش ترکوند!+ویدیو (1 نظر) خلاقیت خنده دار اوستای بنا در ساختن خانه با ستونی که به زمین وصل نیست+ویدیو/ مغز نیست که از هر رگش یه هنر میریزه😂 (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(عکس) باغ‌نشینی بهاره رهنما در اردیبهشت اصفهان (عکس) این بازیگر زن مشهور خواهرزاده «اخوان ثالث» است؛ پرستو گلستانی در 43 سالگی (عکس) دورهمی «خانم فدوی» سریال پایتخت با بازیگران زن مشهور فال انبیاء روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 بهادر زمانی بازیگر نقش همایون در سریال قطب شمال در کنار همسرش (ویدئو) نحوه پرورش درخت انگور با کمک دانه انگور در آب فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 خواستگاری علی مصفا از لیلا حاتمی چه شکلی بود؟ + تصاویر همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس گریم الناز ملک در زخم کاری 3؟! +عکس تأثیر باورنکردنی خَرها در تغییر مسیر بشریت حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم اقدام تحسین برانگیز یک بستنی فروش رشتی بامعرفت و مهربون برای کودکان/ دست مریزاد+عکس خوانندگی شاد و هوش پران یک طوطی سخنگو برای دلبری از صاحبش جهانی شد+ویدیو اشک ها و ناله های احساسی لیلا حاتمی در سوگ مادرش/ این سکانس ارزش صدبار دیدن رو داره+ویدیو اجرای شاهکار و باشکوه علی طولابی با آهنگ شجریان مقابل چشم احسان علیخانی/ با صدای بهشتیش کولاک کرد+ویدیو دکوراسیون زیبا و شیک 3 آشپزخانه ایرانی/هنرمندان عاشق این چیدمان می‌شوند+عکس مجری‌گری نوستالژیک تازه داماد سینمای ایران و طنز جالب حسن ریوندی در برنامه‌اش+ویدیو چهره معصوم و دلنشین مادر قهرمان پرور خواهران منصوریان/ خدا حفظش کنه+عکس تفریح لاکچری مرجان سریال نون خ در سواحل دبی+ عکس شباهت بی حد و اندازه ترلان پروانه به مادر جوان و کم سن و سالش+عکس عکس عاشقانه شاهرخ استخری، سعید فاصله ها و همسرش در یک کافه شیک بلژیکی/ همیشه به شادی و گردش اسامی خاص فرزندان بازیگران معروف و معانی آنها دور دور هادی چوپان با موتور سنگین در شهر+ فیلم رونمایی نهال از کلاه صورتی که از رهبر انقلاب هدیه گرفت+ویدیو نوه های ناز و زیبای زری خوشکام از دخترش لیلا حاتمی، بانوی اصیل و باکلاس سینمای ایران+عکس فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403 رونالدو و جورجینا در ساحل دریای‌سرخ+ عکس تغییرچهره زمین تا آسمون برادر ناتنی جومونگ بعد 18 سال در جشن تولد دخترش+عکس اقدام تحسین برانگیز شهرداری شیراز در زیباسازی شهر با درختان خشکیده/ هنر یعنی این! +عکس آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع عکس دیده نشده از بازیگر فیلم مست عشق با روسری/ هانده ارچل مسلمان شد؟ سحر قریشی هم به سندرم محمدرضا گلزار مبتلا شد!+فیلم نگاهی به باغ تالار عروسی خاص و هوش پران شیدا خلیق تازه عروس سینمای ایران جذابیت خاص پیراهن دنباله دار آیشواریا، بازیگر محبوب هندی در جشنواره کن/ چه گرد و خاکی هم به پا کرده😍 نگاهی به اولین روز مادر شدن زری خوشکام و خوشحالیش از به دنیا آمدن لیلا حاتمی+عکس/ روحش شاد لباس عروس خاص و دنباله دار شیدا خلیق و دسته گل ساده ولی با کلاسش / به به چه عروسی
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403
فال روزانه امروز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 29 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 29 اردیبهشت 1403+فیلم
همسر بروسلی بعد از مرگ استاد با کی ازدواج کرد؟ +عکس
فال ابجد روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403
آخرین عکس عاشقانه لیلا حاتمی و مادرش قبل از فوت زری خوشکام+جزئیات تشییع
اطلاعیه جدید زندان اصفهان درباره توماج صالحی
زری خوشکام، مادر لیلا حاتمی درگذشت + عکس و جزئیات مراسم خاکسپاری
سرنوشت خانم دکتر تبریزی که دستور قتل شوهرش را داد
ماجرای بازگشت از تبریز در برف برای رسیدن به نوروز
آرزوی دست‌نیافتنی هوتن شکیبا، کاراکتر حبیب در لیسانسه ها درباره بازی در یک نقش!
پیشنهاد به رئیسی برای برکناری دسته‌ جمعی 10 مدیر یک استان
سلیمی‌نمین، فعال اصولگرا: رهبری مخالف حذف اصلاح‌طلبان از انتخابات بودند، اما برخی جریانات اصولگرا بر این خواسته اصرار کردند
فال انبیاء روزانه شنبه 29 اردیبهشت 1403