معجزه لاغری با دانه کینوا

  جمعه، 09 دی 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
معجزه لاغری با دانه کینوا
ساعد نیوز: کینوا و لاغری با هم در ارتباط هستند. این دانه دارای مقدار زیادی پروتئین است، حتی بیشتر از برنج. نظر متخصصان این است که این دانه در لاغری و کاهش وزن موثر است.

دانه کینوا یکی از انواع غلاتی است که به تازگی شناخته شده، اما هنوز بسیاری از افراد خواص این دانه های مقوی و سالم را نمی شناسند. کینوا از آمریکای جنوبی منشا گرفته و قرن ها به عنوان ماده اصلی غذایی استفاده می شد. کینوا از اقوام نزدیک اسفناج، کلم پیچ و گیاه خرد شده است. دانه کینوا از طرق مختلف به کاهش وزن کمک می کند. کینوا سرشار از پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی است و احساس رضایت و سیر بودن را در شما ایجاد می کند. به همین دلیل کینوا به عنوان یک جایگزین غلات و غذای کاهش وزن محبوب شده است.

دانه کینوا

کینوا گیاهی با قدمت ۵۰۰۰ ساله بومی آمریکای جنوبی و کشورهایی مثل بولیوی و شیلی استکه به آن خاویار گیاهی هم می گویند و به عنوان غلات مورد مصرف قرار می گیرد؛ با این حال در ایران هنوز بسیاری از افراد از این دانه ها به صورت گسترده در تهیه انواع متنوعی غذا استفاده نمی کنند.دانه کینوا کالری کمی دارد و جایگزین برنج و گندم است و به همین دلیل مورد علاقه بسیاری از مردم قرار گرفته است؛ اما جالب است بدانید در واقع دانه کینوا از خانواده اسفناج یا همان تاج خروسیان است. دانه کینوا به سه رنگ سفید، قرمز و مشکی وجود دارد. دانه کینوا سفید که کمی مایل به زرد است، بهتر از بقیه انواع آن بدست می آید و به آن کینوا طلایی نیز می گویند، زیرا بعد از پخت خیلی نرم و شیرین است. دانه کینوا قرمز که بعد از پخت به رنگ قهوه ای در می آید، بافت خود را حفظ کرده و بیشتر در تهیه سالاد استفاده می شود و دانه کینوا مشکی نیز بعد از پخت رنگ خود را حفظ می کند و از نوع سفید هم شیرین تر است.

کینوا، یکی از ترکیب های سالاد

ارزش غذایی کینوا

کینوا ارزش غذایی بسیار بالایی دارد. این گیاه منبع بسیار غنی از پروتئین، کربوهیدرات، مواد معدنی و ویتامین ها است. کینوا دارای مقادیر بیشتری کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم، آهن، مس، منگنز و روی نسبت به گندم، جو و ذرت است. یکی از اصلی ترین دلایل محبوبیت این دانه در میان افراد، ارزش غذایی بسیار بالای آن است و می توان آن را در رژیم لاغری با کینوا قرار داد. در هر صد گرم دانه های خام کینوا این مواد مغذی وجود دارد:

  • 64 گرم کربوهیدرات
  • 15 گرم پروتئین
  • 6 گرم چربی

و مقادیر قابل توجهی ویتامین های آ، ب1، ب2،ب3،ب6، C، E، کلسیم، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی و فولیک اسید. همچنین 100 گرم خام این گیاه 368 کیلوکالری انرژی می دهد. که این مقادیر پس از پخته شدن به این مقدار می رسند:

  • 22 گرم کربوهیدرات
  • 4.5 گرم پروتئین
  • 2 گرم چربی
  • 3 گرم فیبر
  • 120 کیلو کالری انرژی

مصرف تنها 100 گرم کینوا در روز، به ترتیب 30 درصد و 20 درصد نیاز روزانه بدن شما به منگنز و فسفر را تامین کرده و همچنین می تواند تا 20 درصد نیاز روزانه فیبر بدن را تامین کند. در آمریکای جنوبی، به دلیل خواص بالای این گیاه، به آن خاویار گیاهی گفته می شود. یکی از موارد مورد بحث در مورد ارزش غذایی و خواص کینوا برای لاغری، کیفیت آن مواد است. شاید در برخی موارد میزان برخی فاکتورها در جدول ارزش غذایی کینوا به اندازه مواد دیگر مانند برنج نباشد، اما کیفیت آن به مراتب بالاتر است. این موضوع وقتی قابل پذیرش تر خواهد بود که بدانیم حجم کشت و تولید برنج در دنیا بسیار بالا بوده و بسیاری از برنج های تولیدی کیفیت مورد انتظار را ندارند. دانه های این گیاه علاوه بر پخت و مصرف به شکل جداگانه، برای تولید آرد، غنی کردن آرد و گندم، تولید بیسکویت و پاستا نیز مورد استفاده قرار می گیرند. از برگ های گیاه کینوا نیز در ترکیبات غذایی مختلف همچون پخت آش و کوکو استفاده می شود.

کینوا و لاغری

بسیاری از افراد امروزه از این خوراکی برای لاغری استفاده می کنند؛ چرا که این دانه دارای فیبر بسیار بالایی می باشد و این ارزش غذایی بسیار خوب می تواند در لاغری تاثیر بسیاری داشته باشد. به عبارت دیگر می توان گفت فیبر موجود در این دانه خوراکی علاوه بر اینکه سلامت گوارش و عملکرد صفرا و کبد را بهبود می بخشد، در لاغری نیز تاثیر بسیاری می گذارد. همچنین افراد با مصرف این دانه خوراکی می توانند احساس سیری کنند و با داشتن حس سیری از پرخوری و مصرف غذا جلوگیری کنند. علاوه بر این می دانیم که این دانه خوراکی به دلیل فیبر بسیار بالایی که دارد، از ارزش غذایی مفید و کارآمدی برخوردار است و افراد می توانند برای برخورداری از رژیم غذایی سالم و مفید از این محصول استفاده کنند و در زمینه های مختلف از آن بهره مند شوند. به عنوان مثال می توان گفت کسانی که قصد کاهش وزن و لاغری دارند، می توانند با مصرف روزانه این ماده غذایی از خاصیت و فواید بسیار خوب آن در این زمینه استفاده کنند.

دلایل کاهش وزن با کینوا

  • ویتامین ها: دانه های کینوا غنی از هشت اسید آمینه ضروری و ویتامین هایی مانند منیزیم و کلسیم است. همچنین کینوا سرشار از آهن و ویتامین B12 است. هم آهن و هم ویتامین B 12 برای تولید انرژی و کاهش وزن ضروری هستند. اگر کمبود ویتامین B دارید، می تواند کاهش وزن شما را کند کند، زیرا بدن شما قادر به ترکیب مواد مغذی به همان میزان کارآمد نخواهد بود.
  • رضایت بخش: پروتئین و فیبر موجود در دانه کینوا می تواند احساس سیری بیشتری در شما ایجاد کند که باعث می شود کمتر از غذاهای ناسالم استفاده کنید. کینوا تقریباً هفت گرم پروتئین در هر وعده و شش گرم فیبر غذایی دارد. کینوا خصوصاً برای گیاهخوارانی که سعی در لاغر شدن دارند و در یافتن غذاهایی که باعث سیر آنها می شود مشکل دارند، بسیار مفید است. فیبرهای غذایی به چربی و کلسترول متصل می شوند، که باعث می شود بدن شما چربی و کلسترول کمتری جذب کند. این یکی از راه هایی است که کینوا می تواند به شما در کاهش وزن کمک کند. فیبر موجود در کینوا همچنین باعث کاهش تجمع پلاک ها در امتداد دیواره های شریانی می شود که خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را کاهش می دهد.
  • کاهش قند خون: کینوا از نظر شاخص گلیسمی پایین است. شاخص گلیسمی نشان می دهد که چگونه کربوهیدرات ها بر گلوکز خون شما تأثیر می گذارند. از آنجا که کینوا شاخص گلیسمی کمی دارد، به این معنی است که کینوا برای بیماران دیابتی بی خطر است و قند خون شما را افزایش نمی دهد. هنگامی که قند خون داشته باشید، بدن شما طلب شیرینی می کند و از این رو کینوا باعث کاهش قند خون و کاهش خوردن شیرینیجات می شود. کینوا از نظر شاخص گلیسمی ۳۵ است که نسبتاً کم و شبیه اکثر سبزیجات است.
  • کم کالری: کالری کینوا نسبتاً کم است. یک وعده کینوا پخته شده تقریباً ۱۷۲ کالری دارد. حتی اگر دو یا سه وعده کینوا بخورید، مقدار کالری بسیار بیشتر از کالری که مثلاً یک بشقاب ماکارونی می خورید، دریافت می کنید. لازم نیست نگران پرخوری با کینوا باشید. برای یک وعده غذایی کم کالری می توانید کینوا را با سالاد ترکیب کنید یا به آن سبزیجات و لوبیا اضافه کنید.

مضرات مصرف کینوا

بعد از بررسی خواص دانه کینوا به بررسی مضرات آن پرداخته ایم. کینوآ غذای سالمی است به شرطی که در مصرف آن تعادل را رعایت کنید. تنها عارضه جانبی احتمالی این دانه سوزش معده است که به خاطر ساپونین اتفاق می افتد. برای کاهش احتمال سوزش، مطمئن شوید که قبل از مصرف کینوا را به خوبی می شویید. کینوا سرشار از فیبر، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و هر ۹ اسید آمینه ضروری است. خواص کینوا به لاغری کمک زیادی می کند. این دانه از سالم ترین و مغذی ترین غذاهای روی کره زمین است. سطح قند خون و کلسترول شما را بهبود می بخشد. به علاوه به طور طبیعی گلوتن ندارد.

سخن آخر

کینوا گیاهی بسیار ارزشمند و مفید است که می تواند فواید بسیاری برای شما به همراه داشته باشد. با بهره مندی از رژیم لاغری با کینوا می توانید از ارزش غذایی بالای آن استفاده کنید. همچنین می توانید غلات و غذاهای چاق کننده همانند برنج را با کینوا جایگزین کرده و از افزایش وزن جلوگیری کنید. لاغری با کینوا دیگر یک افسانه نیست و این گیاه ارزشمند، با در اختیار داشتن منابع غنی و مفید بسیار می تواند در راه لاغر شدن و رسیدن به تناسب اندام کمک کننده باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم
دیگران می‌خوانند   
آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...