آشنای با خواص فلفل قرمز تند برای بدن

  جمعه، 30 دی 1401   زمان مطالعه 13 دقیقه
آشنای با خواص فلفل قرمز تند برای بدن
فلفل قرمز تند که به آن فلفل کاین هم گفته می‌شود، فواید متعددی برای سلامتی بدن دارد. فواید زیاد این گیاه باعث شده بسیاری از افراد آن را پادشاه گیاهان بدانند. هزاران سال است که از فلفل کاین برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌شود. این گیاه نه تنها دارای خواص درمانی شگفت‌انگیز است، بلکه در آشپزی هم کاربرد دارد.

فلفل قرمز، میوه ی گیاه کپسیکوم، به خاطر طعم تند خود شناخته شده است. فلفل قرمز مانند فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی به خانواده ی بادنجانیان تعلق دارد. واریته های (جوره) فراوانی از فلفل قرمز وجود داشته که کایِن و هالوپینو دو واریته ی معروف تر هستند. فلفل قرمز معمولا به عنوان ادویه یا به عنوان بخشی از ترکیبات تشکیل دهنده در غذاهای مختلف مانند خورش ها، مخلوط ادویه جات و سس ها استفاده می شود. می توان فلفل قرمز کامل را در غذاها ریخت و به صورت پخته شده استفاده کرد. همچنین استفاده از شکل خشک شده و آسیاب شده ی آن که تحت عنوان «پاپریکا» شناخته می شود نیز رواج دارد. «کپسایسین» مهم ترین ترکیب زیست فعال گیاهی در فلفل قرمز بوده که مسئول طعم تند فلفل قرمز و فواید آن برای سلامتی است.

 فلفل قرمز

حقایق تغذیه ای فلفل قرمز

فلفل قرمزِ تازه به طور عمده از آب و کربوهیدرات تشکیل شده است. در زیر مواد مغذی موجود در ۱۰۰ گرم فلفل قرمز خام آمده است:

  • انرژی: ۴۰ کالری؛
  • آب: ۸۸٪؛
  • پروتئین: ۱٫۹ گرم؛
  • کربوهیدرات: ۸٫۸ گرم؛
  • فیبر: ۱٫۵ گرم؛
  • چربی: ۰٫۴ گرم؛
  • چربی های اشباع شده: ۰٫۰۴ گرم؛
  • چربی های تک اشباع نشده: ۰٫۰۲ گرم؛
  • چربی های چنداشباع نشده: ۰٫۲۴ گرم؛
  • امگا ۳: ۰٫۰۱ گرم؛
  • امگا۶: ۰٫۲۳ گرم.

فلفل قرمز سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی مختلف است. البته باتوجه به اینکه مقدار مصرف فلفل قرمز معمولا اندک است، دریافت ویتامین ها و مواد معدنی از آنها نیز اندک خواهد بود. مهم ترین ویتامین ها و مواد معدنی موجود در فلفل قرمز عبارت اند از:

  • ویتامین C: فلفل قرمز یکی از خوراکی های سرشار از ویتامین C است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی و مهم است. ازجمله فواید ویتامین C برای بدن، التیام زخم ها و تقویت دستگاه ایمنی است.
  • ویتامین B۶: این ویتامین نیز مانند برخی ویتامین های گروه B در متابولیسم انرژی در بدن نقش دارد.
  • ویتامین K۱: این ویتامین با عنوان «فیلوکینون» نیز شناخته می شود. ویتامین K۱ برای انعقاد خون و سلامت استخوان ها و کلیه ها ضروری است.
  • پتاسیم: این ماده ی معدنی وظایف بسیاری را در بدن برعهده دارد. مصرف مقادیر کافی پتاسیم در کاهش خطر بیماری های قلبی مؤثر است.
  • مس: مس آنتی اکسیدانی ضروری است. متأسفانه بیشتر رژیم های غذایی فاقد مقدار کافی از آن است. مس به تقویت استخوان ها و سلامت اعصاب کمک می کند.
  • ویتامین A: فلفل قرمز سرشار از بتاکاروتن بوده که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود.

سایر ترکیبات گیاهی

فلفل قرمز سرشار از کپسایسین است. همچنین فلفل قرمز سرشار از کاروتنوئیدهاست. کاروتنوئیدها نوعی آنتی اکسیدان هستند که برای سلامتی فواید بسیاری دارند. فراوان ترین ترکیبات زیست فعال گیاهی موجود در فلفل قرمز عبارت اند از:

  • کپسانتین: عمده ترین کاروتنوئید موجود در فلفل قرمز است. کپسانتین مسئول رنگ قرمز فلفل قرمز بوده و بیش از ۵۰٪ کل کاروتنوئید موجود در فلفل قرمز را تشکیل می دهد. خاصیت آنتی اکسیدانی کپسانتین در پیشگیری از سرطان مؤثر است.
  • ویولاگزانتین: کاروتنوئید عمده در فلفل تُندِ زردرنگ بوده که ۳۷ تا ۶۸ درصد کل کاروتنوئید موجود در آن را تشکیل می دهد.
  • لوتئین: فراوان ترین آنتی اکسیدان در فلفل قرمز نارس (فلفل سبز) است. با رسیدن میوه، مقدار لوتئین کاهش می یابد. مصرف لوتئین به سلامت چشم کمک می کند.
  • کپسایسین: روی این ترکیب تحقیقات زیادی صورت گرفته است. کپسایسین مسئول طعم تند فلفل قرمز و بسیاری از فواید آن برای سلامتی است.
  • سیناپینیک اسید: سیناپینیک اسید نوعی آنتی اکسیدان است که برای سلامتی فواید بسیاری دارد.
  • فرولیک اسید: این آنتی اکسیدان نیز مانند سیناپینیک اسید در جلوگیری از ابتلا به بیماری های مزمن مؤثر است.

مقدار آنتی اکسیدان موجود در فلفل قرمز رسیده بیشتر از حالت نارس آن (فلفل سبز) است.

فلفل قرمز

خواص فلفل قرمز تند برای بدن

فلفل کاین حاوی ترکیبی به نام کپسایسین است که مسؤول مزه ی تند و خواص تعجب برانگیز آن به شمار می رود. کپسایسین سوخت وساز بدن را زیاد می کند و سلامت قلب را افزایش می دهد. فلفل کاین به خواص خود در تسکین درد مفصلی و سایر بیماری های التهابی شناخته می شود. ویتامین A و ویتامین C موجود در آن هم برای سلامتی بدن مفید هستند. در ادامه خواص فلفل قرمز تند را برای سلامتی بدن، پوست و مو بررسی می کنیم:

سوخت وساز بدن را افزایش می دهد

مطالعات مختلف به این نتیجه رسیده اند که فلفل کاین در بالا بردن سوخت وساز بدن مفید است و حتی جلوی گرسنگی را می گیرد. علت این موضوع وجود کپسایسین در آن است. این ترکیب گرمای اضافی در بدن تولید کرده و به سوزاندن چربی و کالری بیشتر کمک می کند.

تحقیقات نشان می دهند که مصرف مواد غذایی غنی از کپسایسین می تواند سرعت سوخت وساز بدن را تا ۲۰ درصد افزایش دهد. مطالعه ی انجام شده در سال ۲۰۱۴ به این نتیجه رسید کسانی که با هر وعده ی غذایی خود فلفل قرمز خوردند، افزایش احساس سیری و در نتیجه کاهش میل به غذا خوردن را تجربه کردند. این یعنی اضافه کردن خوراکی های حاوی کپسایسین به رژیم غذایی می تواند اشتها را کاهش دهد و در نتیجه به کم کردن وزن کمک کند.

در یک مطالعه نشان داده شد کسانی که در وعده ی صبحانه خوراکی های حاوی کپسایسین مصرف کردند، در مقایسه با کسانی که این خوراکی ها را نخوردند، طی وعده ی غذایی خود ۵۱ درصد بیشتر کالری سوزی کردند.

سلامت دستگاه گوارش را افزایش می دهد

دستگاه گوارش تأثیر قابل توجهی روی سلامتی بدن دارد. فلفل کاین می تواند عملکرد قلب و گردش خون را بهبود ببخشد و سرعت فرآیندهای گوارشی افزایش دهد. این گیاه همچنین توانایی معده را برای مبارزه با عفونت ها بالا می برد و تولید مایع گوارشی را افزایش می دهد. کپسایسین موجود در فلفل قرمز تند می تواند به بهبود زخم معده کمک کند.

البته دقت داشته باشید که زیاده روی در مصرف این نوع فلفل می تواند نتایج معکوسی داشته باشد و منجر به زخم معده شود. فلفل کاین در بهبود گاز روده، معده درد، اسهال و ناراحتی معده هم مفید است.

ممکن است فشار خون را کاهش دهد

کاهش فشار خون یکی دیگر از خواص فلفل قرمز تند به شمار می رود. نشان داده شده که کپسایسین موجود در فلفل قرمز می تواند سطح فشار خون را طی شب پایین بیاورد. این نوع فلفل رگ های خونی را باز می کند که این موضوع جریان خون را افزایش می دهد. زمانی که جریان خون بیشتر می شود، فشار خون به طور طبیعی کاهش پیدا می کند.

یک مطالعه ی حیوانی روی موش های مبتلا به فشار خون بالا نشان داد که مصرف فلفل قرمز تند در بلند مدت به کاهش فشار خون کمک کرد. اگر فشار خونتان بالا است، یک قاشق چای خوری فلفل قرمز تند را با نصف لیوان آب ولرم مخلوط کنید و شب قبل از اینکه بخوابید، آن را بنوشید. توجه کنید که فلفل کاین را نمی توانید به عنوان جایگزینی برای داروهای کاهنده ی فشار خون مصرف کنید.

درد را کاهش می دهد

بر اساس نتایج یک مطالعه ی دانشگاهی، کپسایسین می تواند در کاهش درد مفید باشد. این ترکیب خواص تسکین دهنده ی درد دارد و زمانی که روی نواحی دچار درد مالیده شود، به طرز معجزه آسایی درد را کاهش می دهد.

به همین دلیل است که بیشتر پمادهای ضدرد حاوی کپسایسین هستند. کپساسین برای میگرن هم فوایدی دارد. فلفل قرمز تند عاملی که از طریق محدود کردن گردش خون در سر منجر به میگرن می شود را متوقف می کند. برای بهبود گرفتگی عضلانی هم می توانید از خواص فلفل قرمز تند بهره ببرید .

می تواند به کاهش گرسنگی کمک کند

کاهش گرسنگی یکی دیگر از خواص فلفل قرمز تند محسوب می شود. فلفل کاین ممکن است گرسنگی را کاهش دهد و از این طریق به شما در کمتر غذا خوردن و سیر ماندن برای مدت زمان طولانی تر کمک کند. بسیاری از مطالعات نشان می دهند که کپسایسین موجود در فلفل قرمز تند از طریق کم کردن تولید هورمون گرسنگی به نام گرلین در کاهش احساس گرسنگی مفید است.

یک مطالعه به این نتیجه رسید افرادی که کپسایسین مصرف کردند، در مقایسه با کسانی که این ترکیب را مصرف نکردند، در طول روز غذای کمتری خوردند. شرکت کنندگان این مطالعه گزارش کردند که بعد از خوردن کپسایسین، با وجود مصرف کالری کمتر، برای مدت زمان طولانی تری احساس سیری کردند.

از سلامت قلب محافظت می کند

از آنجایی که فلفل کاین سلامت رگ های خونی را بهبود می بخشد و فشار خون را پایین می آورد، قطعا برای قلب مفید است. این نوع فلفل از لخته شدن خون جلوگیری می کند و به همین دلیل در پیشگیری از حمله ی قلبی مفید است . کپسایسین تجمع چربی (لیپید) را از بین می برد. تجمع چربی عروق را تنگ و باریک می کند.

مطالعات به این نتیجه رسیده اند که فلفل کاین در درمان مشکلات مربوط به گردش خون، تپش قلب و آریتمی (ضربان قلب نامنظم) تأثیرگذار است. شاید باورش سخت باشد، اما یک مطالعه نشان داد که فلفل قرمز تند می تواند حمله ی قلبی را فقط طی ۳۰ ثانیه متوقف کند. جالب است بدانید که فلفل کاین در پیشگیری از بیماری قلبی مرتبط با دیابت هم فواید قابل توجهی دارد.

به پاکسازی بدن کمک می کند

پاکسازی بدن یکی دیگر از خواص فلفل قرمز تند محسوب می شود. یکی از رژیم های دیتاکس معروف شامل فلفل کاین و لیموترش می شود. این رژیم غذایی به کاهش کالری مصرفی کمک می کند. رژیم دیتاکس را باید به مدت ۱۰ روز دنبال کنید و طی آن ۱۲ لیوان نوشیدنی حاوی آب، آب لیموترش، عصاره ی افرا و فلفل قرمز تند بنوشید و هیچ غذای جامدی نخورید . در این رژیم غذایی مجاز هستید ۶۵۰ تا ۱۳۰۰ کالری مصرف کنید. این رژیم غذایی به کاهش وزن سریع کمک می کند.

درد مفصلی را تسکین می دهد

گفتیم که کپسایسین خواص بهبوددهنده ی درد دارد. مطالعات به این نتیجه رسیده اند که کرم کپسایسین در تسکین درد مفصلی اثرگذار است. کپسایسین خواص ضدالتهابی دارد و می تواند به تسکین آرتریت و درد مفصلی کمک کند. استفاده ی موضعی از کپسایسین می تواند در بهبود درد ناشی از پوکی استخوان مفید باشد.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند

مطالعات مختلف به این نتیجه رسیده اند که آنتی اکسیدان های موجود در فلفل قرمز تند می توانند در تقویت سیستم ایمنی بدن اثرگذار باشند. خوردن فلفل کاین گرمای بدن را افزایش می دهد که این موضوع هم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

ممکن است احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد

سرطان نوعی بیماری رایج است که در نتیجه ی رشد کنترل نشده ی سلول ها ایجاد می شود. نشان داده شده که کپسایسین موجود در فلفل قرمز تند احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. مطالعات مختلف به این نتیجه رسیده اند که کپسایسین می تواند سرعت رشد سلول های سرطانی را کاهش دهد و حتی باعث از بین رفتن سلول های سرطان های مختلف مثل سرطان های پروستات، پانکراس و پوست شود.

ممکن است پسوریازیس را بهبود دهد

پسوریازیس نوعی بیماری خودایمنی است که در آن بدن به اشتباه به خودش حمله می کند. پسوریازیس منجر به بروز تکه های قرمز و خارش دار روی پوست می شود. در حال حاضر هیچ روش درمانی برای پسوریازیس وجود ندارد، اما کرم کپسایسین می تواند به تسکین خارش ناشی از پسوریازیس و بهبود ظاهر نواحی دچار پسوریازیس کمک کند.

یک مطالعه به این نتیجه رسید که بیماران مبتلا به پسوریازیس که از کرم کپسایسین استفاده کردند، در مقایسه با کسانی که کرم پلاسبو دریافت کردند، کاهش قابل توجهی در قرمزی و خارش پوست خود داشتند. باور بر این است که ماده ی P (P substance) نقش مهمی در بروز پسوریازیس دارد. کپسایسین میزان ماده ی P تولید شده در بدن را کاهش می دهد.

سلامت پوست را بهبود می بخشد

کپسایسین موجود در فلفل قرمز تند خواص ضدالتهابی دارد و می تواند قرمزی پوست را تسکین دهد. برای بهره بردن از این خاصیت فلفل کاین، آن را به تنهایی به کار نبرید. یک قاشق چای خوری فلفل قرمز تند را با مقداری پودر کاکائو و نصف یک عدد آووکادوی رسیده مخلوط کنید تا یک خمیر به دست بیاید. خمیر ایجاد شده را به مدت ۱۵ دقیقه روی صورتتان قرار دهید. سپس صورتتان را بشویید .

در بهبود سلامت مو مفید است

ویتامین های موجود در فلفل قرمز تند می تواند سلامت مو را افزایش می دهد. مقداری فلفل کاین را با عسل مخلوط کنید و آن را روی پوست سر خود بمالید. سر خود را با کلاه حمام بپوشانید. ۳۰ دقیقه صبر کنید. سپس موهایتان را طبق روال عادی بشویید. می توانید به ماسک ذکر شده سه عدد تخم مرغ و مقداری روغن زیتون اضافه کنید و روی موهای خود بمالید تا موهایتان مستحکم تر شوند. با استفاده از این ماسک درخشندگی و حجم موهایتان بیشتر می شود.

اضافه کردن آن به رژیم غذایی آسان است

فلفل قرمز تند را می توانید به راحتی در رژیم غذایی خود جای دهید. می توانید مقدار کمی از این فلفل را به غذاهای مختلف مثل تخم مرغ، سیب زمینی سرخ کرده، همبرگر و… اضافه کنید. می توانید فلفل کاین را خرد کنید و آن را درون سالادهای مختلف بریزید. اگر قبلا فلفل کاین نخورده اید، ابتدا آن را به مقدار کمی مصرف کنید تا مطمئن شوید بدنتان به آن واکنش منفی نشان نمی دهد.

فلفل قرمز

عوارض فلفل قرمز

به طور کلی، فلفل تند نباید توسط کسی که از مشکلات التهابی غشا مخاطی رنج می برد، به ویژه اختلالات گوارشی مثل برگشت اسید یا زخم گوارشی مصرف شود. اما اثرات جانبی فلفل تند به سیستم گوارشی محدود نمی شود. عناصر فعال بیولوژیکی در فلفل می تواند بر دهان، چشم ها، پوست و چندین سیستم و اندام های دیگر بسته به شرایط سلامتی موجود یا حساسیت های موجود تاثیر بگذارد. در ادامه این بخش با موضوع بررسی خواص و عوارض فلفل چیلی و تاثیرات جانبی فلفل چیلی خام را در این قسمت توضیح داده ایم:

  1. فلفل تند برای بواسیر و هموروئید بد است: به عنوان یک قاعده کلی, همه غذاهای تند برای بواسیر بد هستند.
  2. معده را تحریک و گاستریت را بدتر می کند: کپسایسین و دیگر عناصر تند فلفل, غشاهای مخاطی را تحریک می کنند و آن ها به طور مستقیم در تماس مستقیم قرار می گیرند. خوردن فلفل تند در مقادیر زیاد می تواند گاستریت را بدتر کند و موجب تهوع، استفراغ و اسهال شود. فلفل نیز برای افرادی که دارای زخم معده هستند، بد است.
  3. باعث سوزش سر دل و بدتر کردن برگشت اسید می شود: فلفل تند سبب سوزش معده و برگشت اسید معده می شود، پوشش معده را تحریک می کند و باعث می شود که مخلوط معده به مری بیشتر بالا بیاید و در نتیجه احساس سوزش سر دل در فرد ایجاد شود.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (8 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) پست اینستاگرامی محمدجواد ظریف در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانشان+عکس (1 نظر) واکنش غم انگیز نفیسه روشن به خبر شهادت رئیس جمهور و هیئت همراهش در ورزقان+عکس (1 نظر) (عکس) یک عکس خاص از زلزله کرمانشاه / سادگی باورناپذیر کفش‌های قوی‌ترین مرد خاورمیانه (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر) آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت (1 نظر) جزئیات تماس تلفنی آیت الله آل هاشم با رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور بعد از سقوط بالگرد+فیلم (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس تسلیت رئیس فیفا درپی شهادت رئیس‌جمهور+ عکس برخورد جالب و تحسین برانگیز سید ابراهیم رئیسی با فردی که جلوتر از ایشان منتظر رای دادن بود +ویدیو این گیاهان آپارتمانی باعث خنک شدن هوای خونه میشن {ویدئو} اینجوری گرفتگی سینک ظرفشویی رو باز کن | ساخت چاه باز کن خونگی با جوش شیرین استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود بهترین راه برای پاک کردن نخود فرنگی و فریز کردن آن گریه و بی تابی هیأت دولت در مراسم استقبال از پیکر شهدای خدمت/ خوش آمدی سید شهید+ویدیو (ویدئو) حضور یک زن ترکیه ای در محل حادثه بالگرد رئیس جمهور/ این زن بعد از ساعتها عبور از جنگل های ارسباران به بالگرد رسید! ویدئو منتشر نشده از حضور آیت‌الله آل‌هاشم در یگان‌های ارتش/ از درختکاری تا کلنگ زنی ویدیویی از ورود پیکر رئیس جمهور شهید و همراهان به فرودگاه مهرآباد در تهران اظهارات نیما نکیسا درباره رفتار سیدابراهیم رئیسی با ورزشکاران+ویدیو/ پاداش و جایزه های بچه ها رو سریع پرداخت میکردند حال و هوای منزل شهید حسین امیر عبداللهیان و سردار موسوی بعد از سانحه دلخراش+عکس (عکس) صندلی رئیس جمهور در هواپیما که سیاه پوش شد/ دسته گل عزای شهیدجمهور بغض ها را می ترکاند محافظت از جان و دل و ارادت سرتیم محافظ سیدابراهیم رئیسی به ایشان+ویدیو/ از مرتب کردن شال رئیس جمهور تا سایه به سایه مراقب بودن رئیس جمهور از آخرین سفر استانی خود به تهران باز می گردد روضه خوانی جگرخراش مهدی رسولی برای سیدابراهیم رئیسی در تبریز+ویدیو/ الهی دورت بگردم برا درد مردم تا کجا رفتی که پیدات نمیکردن پسر شهید امیرعبداللهیان: قرار بود پدرم در روز میلاد حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) لباس خادمی حضرت را بر تن کند که … ویدیویی دیده نشده از استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی درحال آشپزی و پخت نذری/ حیف شما شهید بزرگوار+ویدیو تعریف و تمجید مژده لواسانی از آیت الله آل هاشم امام جمعه شهید تبریز+عکس پدری که دخترش را ندید و شهید شد منزل خواهر شهید سید ابراهیم رئیسی و گریه های تلخ خواهر در سوگ برادر+عکس واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس شب یلدای متفاوت آیت الله آل هاشم سومین امام جمعه شهید تبریز در بین مردم+عکس بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس عرض ارادت خاص دانشجوی عراقی به آیت الله رئیسی در حاشیه مراسم تشییع شهیدان خدمت +فیلم چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...
تیتر امروز   
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...
واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد
کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی
واکنش جوادنکونام سرمربی استقلال به سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه
تغییر نام بزرگراه شهید سلیمانی به شهید رئیسی به پیشنهاد دختر شهید سلیمانی
موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد
مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟
پیام تسلیت «محمدرضا زنوزی» در پی شهادت جمعی از خدمت‌‌گزاران ملّت در سانحه سقوط بالگرد/ایران و جامعه جهانی اسلام سرمایه‌های ارزشمندی را از دست داد
روایت سیدابراهیم رئیسی از نوع مدرسه 2 نوه‌ی دختری‌ِشان
واکنش خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش