ساعدنیوز
ساعدنیوز

حساسیت چشم به نور و علل و درمان آن

  یکشنبه، 02 آبان 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
حساسیت چشم به نور و علل و درمان آن
فوتوفوبیا یا حساسیت به نور، عدم تحمل نور است. منابعی مانند نور خورشید، نور فلورسنت و نور رشته ای همه می توانند باعث ایجاد ناراحتی شوند که در نتیجه فرد با ناچار چشم ها را جمع می کند یا می بندد. سردرد همچنین ممکن است با حساسیت به نور همراه باشد. حساسیت به نور بعضی اوقات فقط در نور شدید اذیت کننده است.

حساسیت به نور شرایطی است که در آن چراغ های روشن باعث ناراحتی چشمان شما می شوند. نام دیگر این شرایط فتوفوبیا است. فتوفوبیا یک علامت شایع همراه با چندین بیماری مختلف است و از تحریکات جزئی تا موارد اضطراری و حاد پزشکی را شامل می شود.موارد خفیف باعث می شود که در اتاق روشن و یا در خارج از خانه و به هنگام تابش نور خورشید چشم های خود را لوچ کنید. در موارد شدیدتر، هنگامی که چشم های فرد در معرض تقریبا هر نوع نوری قرار می گیرد این حالت باعث درد قابل توجهی در چشمان می شود. گاهی ممکن است که حساسیت های چشم به نور بخودی خود برطرف شود اما بهتر است برای شناسایی علت دقیق آن به پزشک مراجعه کنید. شناسایی و درمان علت اصلی حساسیت چشم به نور می تواند به تسکین علائم آن کمک کند.اگر چنانچه فتوفوبیای شدید دارید یا برای مشاوره در خصوص کاهش علائم آن به پزشک مراجعه کنید.

نحوه کارکرد چشم به چه شکلی است؟

چهار مؤلفه اصلی وجود دارد که به عملکرد چشم کمک می کند:

قرنیه و عدسی های چشم در قسمت جلویی چشم قرار دارند و نور موجود در محیط را متمرکز می کنند. این امر به انسان این امکان را می دهد تا تصویر شيء مدنظر روی شبکیه تشکیل شود. شبکیه چشم در قسمت پشت چشم قرار گرفته است. شبکیه لایه ای از بافت است که نور و رنگ را حس کرده و آنها را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند. عصب بینایی انتقال سیگنال های الکتریکی ارسالی از شبکیه چشم را برای تفسیر به مغز می فرستد. این کار به ما کمک می کند تا اطلاعات ارسال شده از طرف چشم را درک کنیم.
در صورت بروز مشکل در یکی از این اجزا، کنترل میزان یا کیفیت نوری که وارد چشم می شود به خطر می افتد و در نتیجه چشم در برابر نور حساسیت پیدا می کند.

چرا فوتوفوبی رخ می دهد؟

آیا اگر وقتی به نور نگاه می کنید نور اذیت کننده باشد، مشکل از چشم ناشی می شود؟ گرچه این گفته منطقی به نظر می رسد، اما فوتوفوبیا در واقع یک مسئله عصبی است که شامل ارتباط بین چشم و مغز است. قسمتی از چشم که فوتوفوبیا را به مغز منتقل می کند با بخشی که بینایی را انتقال می دهد متفاوت است. به طرز شگفت انگیزی، یک فرد می تواند کاملاً نابینا باشد و هنوز هم به نور حساس باشد ، اگرچه اگر چشم های فرد تخلیه شود ، دیگر او فوتوفوبی نخواهد داشت.

اخیراً ، محققان این فرضیه را مطرح کرده اند که نوسانات مواد شیمیایی خاص که درد و لذت در مغز را کنترل می کنند نیز حداقل برای افرادی که میگرن یا سردرد دارند ممکن است در پاسخ به فوتوفوبیا موثر باشد.

انواع نور

فتوفوبیا می تواند منجر به حساسیت به طیف وسیعی از منابع مختلف نور شود بطوری که ممکن است یک نوع نور خاص، برخی از آنها و یا حتی همه انواع مختلف نور برای شما مشکل ایجاد کنند. این منابع نوری می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • نور خورشید
  • سطوح انعکاسی مانند جاده ها یا پنجره ها
  • تابش خیره کننده آب
  • بازتابش نور از ماسه و برف
  • منابع نور مصنوعی (چراغ های فلورسنت یا رشته ای)

حساسیت چشم به نور

حساسیت به نور وضعیتی است که در آن پرتوهای نور در حالت شدید باعث آسیب رساندن به چشم های شما می شود. نام دیگر این بیماری فتوفوبیا یا photophobia می باشد. در واقع این مشکل را می توان یک علامت رایج برای چندین بیماری مختلف فرض کرد که می تواند با سوزش های جزئی تا فوریت های پزشکی جدی در چشم ها همراه باشد. به طور کلی حساسیت چشم به نور در موارد خفیف باعث می شود که فرد در یک اتاق با نور زیاد یا بیرون از خانه با چشمان نیمه باز محیط اطراف را مشاهده کند. در موارد شدیدتر، هنگامی که چشم شما تقریبا در معرض هر نوع نوری قرار می گیرد، باعث ایجاد یک وضعیت دردناک برای چشم ها می شود که در در هردو حالت فرد نیاز به مراجعه به چشم پزشک دارد.

علل حساسیت چشم چیست؟

قبل از اینکه به بخش درمان حساسیت چشم به انواع نور بپردازیم، بهتر است با علل حساسیت چشم آشنا شوید. این عوامل عبارتند از:

  • میگرن: یکی از عواملی که باید در درمان حساسیت چشم به انواع نور به آن توجه کرد، میگرن است که شایع ترین علت این بیماری می باشد. میگرن باعث سردردهای شدیدی می شود که می تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود. این عوامل می تواند شامل تغییرات هورمونی، غذاها، استرس و تغییرات محیطی باشد. علائم دیگر این مشکل ضربان در یک قسمت از سر، حالت تهوع و استفراغ می باشد.
  • شرایطی که بر مغز تاثیر می گذارند: عامل دیگری که باید در درمان حساسیت چشم به انواع نور به آن توجه کرد، حساسیت به نور معمولا است که معمولا با چند بیماری خطرناک دیگر همراه است و می تواند بر مغز آسیب برساند.
  • Encephalitis: انسفالیت یا ورم مغز زمانی اتفاق می افتد که مغز شما از یک عفونت ویروسی یا علت دیگر ملتهب شده باشد. موارد شدید آن می تواند جان انسان ها را به خطر بیندازد.
  • Meningitis: مننژیت نوعی عفونت باکتریایی است که باعث التهاب غشای اطراف مغز و نخاع می شود. شکل باکتریایی می تواند منجر به عوارض جدی مانند آسیب مغزی، کاهش شنوایی، تشنج و حتی مرگ شود.

از دیگر علل این بیماری همچنین می توان به سایش قرنیه، Scleritis، ورم ملتحمه و سندروم خشکی چشم اشاره نمود.

علائم و نشانه ها حساسیت چشم به نور

علائم و نشانه های متعددی وجود دارد که می تواند به شما اطلاع دهد که به نوعی چشمان شما به نور حساسیت دارند. این موارد عبارتند از:

  • نیم باز کردن چشم ها
  • حس می کنید که باید چشمان خود را ببندید.
  • سر درد
  • ناراحتی کلی به هنگام مواجهه شدن با نور
  • چشم درد شدید به هنگام مشاهده نور حتی اگر در محیط سر بسته نیز باشید.
  • قرمز شدن چشمان یا تاری دید بر اثر حساسیت به نور

برخی از این علائم ممکن است بعد از یک یا دو روز بخودی خود برطرف شوند اما اگر چنانچه نگران وضعیت خود هستید یا این علائم برطرف نشد بهتر است به پزشک یا مرکز خدمات درمانی مراجعه کنید.

چه زمانی باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد؟

برخی مواردی که باعث ایجاد حساسیت به نور می شوند جزء فوریت های پزشکی محسوب می شوند. اگر چنانچه این علائم و یا هر نوع علائم دیگری در خود مشاهده کردید بلافاصله درصدد رفع مشکل برآیید.

سایش قرنیه

علائم شامل:

  • تاری دید
  • درد یا سوزش چشم
  • قرمز شدن چشم ها
  • احساس می کنید چیزی داخل چشمانتان رفته است

انسفالیت

علائم انسفالیت شامل موارد زیر می باشد:

  • سر درد شدید
  • تب
  • به سختی از خواب بیدار شدن
  • پریشانی

مننژیت

علائم مننژیت عبارتست از:

  • تب و لرز
  • سر درد شدید
  • گرفتگی گردن
  • حالت تهوع و استفراغ

خونریزی زیر غشایی

علائم این بیماری شامل موارد زیر است:

  • سردرد ناگهانی و شدید که در قسمت پشتی سر شدت بیشتری نیز دارد.
  • کج خلقی و پریشانی
  • کاهش آگاهی
  • بی حسی در قسمت هایی از بدن

درمان حساسیت چشم به نور

در مرحله اول بهتر است علت و زمینه این حساسیت مشخص شود تا درمان بهتری درباره آن صورت گیرد. افرادی که دارای حساسیت طبیعی و معمول به نور هستند می توانند با استفاده از عینک آفتابی استاندارد یا عینک های طبی که توسط اپتومتریست تعیین میشود و یا کلاه آفتابی لبه دار مشکل خود را حل کنند.این افراد در ساعاتی که تابش آفتاب شدید است نباید در معرض نور خورشید قرار بگیرند. عینک های پلاریزه که مخصوص هوای برفی هستند هم می تواند در کاهش حساسیت و بهبود دید شما مفید باشد. به علاوه باید عینکی تهیه کنید که شیشه هایی با قدرت دفع 90 درصد از اشعه های ماورا بنفش داشته باشد.

اگر مصرف داروهای خاصی باعث بروز حساسیت چشم به نور شده است باید به پزشک مراجعه شود که یا دارو قطع مصرف گردد یا داروی دیگری برای مصرف تجویز شود که در اینگونه موارد با قطع مصرف حساسیت از بین می رود.اگر دچار علائمی مانند خشکی چشم و خارش شده باشید معمولا با تجویز قطره های چشمی بعد مدتی بهبود پیدا می کنید.اگر هم مجبور به استفاده از لنز هستید پزشک لنزهای خاصی که همرنگ چشمان شما است تجویز می کند.در هر صورت بهتر است با بروز حساسیت به پزشک متخصص مراجعه کنید زیرا ممکن است در مراحل اولیه آب سیاه چشمی قرار گرفته باشید که با حضور به موقع و شروع درمان می توانید از بروز آسیب های جدی به چشم خود جلوگیری کنید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (222 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (193 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (97 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (84 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (77 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (64 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (56 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (55 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (54 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (51 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (46 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (41 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (37 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (35 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نوه بامزه و شیرین ثریا قاسمی، خانم گل سریال گیلدخت در آمریکا/ ماشاءالله چقدر بانمک و ماهه+عکس فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در مشهد+عکس/ روحشان شاد این دختر ریش و سبیل دار هم بلاخره عروس شد! +عکس/فقط تغییراتشو ببین! آنکارا تسلیم سیل شد! به رخ کشیدن هنر آشپزی و پختن غذاهای رنگارنگ به سبک صبا راد+ویدئو/ ماشالله خانوم هنرمند خلاقیت منحصربفرد شاطر خوش‌ذوق کرمانی در پخت نان خرگوشی برای کودکان در صف نانوایی +عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس😍 لحظه اعلام درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی از تلویزیون+ فیلم عکس‌های 48 سالگی «ملکه میسول سو» در سریال جومونگ 3 رونمایی مازیار لرستانی از تیپ پسرانه‌اش در 10 سالگی در تبریز+عکس 3 روز از مفقود شدن یسنا، دختر 4 ساله، گذشت/ اعزام بالگرد به منطقه خلاقیت منحصر بفرد در طراحی لیوان برای نسترن ها حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس شباهت بی حد و اندازه فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان به مادرش/مگه داریم انقدر شباهت+عکس تصاویری از بازیگران نون خ 5 در مراسم تجلیل و نشست خبری سریال/ 7 نفر دست و پای‌شان شکست! رونمایی از پسر جنتلمن و دو متری شقایق فراهانی روی زانو های مامانش/ ماشالا اصلا بهش نمیاد همچین پسر بزرگی😳 وقتی حاضران مراسم خاکسپاری، خودشان زیر خاک دفن شدند +ویدئو رسوایی بی بی سی درباره نیکا شاکرمی وارد فاز جدید شد! رونمایی از بدل نقی معمولی در پایتخت 5+عکس/این نقیه یا نقی اینه؟ رونمایی از عکس سر مجلسی مراسم عروسی بهاره رهنما و همسر دومش+عکس/ چرا هر کدوم یه طرف رو نگاه میکنن🙄 خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا برای حفظ درختان قدیمی یک منطقه از نابودی/ دکترای افتخاری طبیعت دوستی حقته+ عکس نگاهی به آرایش باقی مانده دست و ناخن یک شهبانوی مصری با حنا بعد از گذشت 3300 سال/ واقعا حیرت انگیزه+عکس دکوراسیون خاص گوشه ای از خانه سپیده بزمی پور همسر شاهرخ استخری با مبل دایره ای شکل/ نبات چه شیرین خوابه +عکس موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/ پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند+عکس زلزله سنگین در تهران چه فاجعه‌ای را رقم می‌زند؟ خاطره جالب ژاله صامتی از دردسر نقش عروس بودنش در یک فیلم+ویدیو/ بازیگر نقش داماد ول کن نبود که باید با هم ازدواج کنیم آشپزی سالم آیسان خانوم برای رضا گلزار از ذرت و گوجه تا..../ چقدر به تغذیه آقاشون میرسه +عکس دردسر جدید برای نورالدین خانزاده سریال نون خ/ چرا خواننده سرشناس کرد از سعید آقاخانی شکایت کرد؟+ویدیو رونمایی از ورژن ایرانی افسانه جومونگ با نوابغ طنز کشور +فیلم/ نگفتید از خنده میمیریم🤣 رونمایی از پوشش و ظاهر یک مرد گدا در دوره قاجار+عکس به این 5 دلیل کفش پاشنه بلند بپوشید تغییر استایل امیرمحمد متقیان در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس نگاهی به حیاط باصفا و دلباز بهاره افشاری، بیتای سریال فاصله ها/ خونه نگو باغ بگو+عکس نگاهی به زندگی فوق لاکچری همسر امام خمینی(نوه وزیر خزانه داری ناصرالدین شاه) در خانه پدری‌شان پیش از ازدواج؛ از کالسکه اختصاصی تا یادگیری زبان فرانسه+ویدیو موتور اسکوتر خوش رنگ محسن مسلمان ستاره تیم ملی/ موتور سواری آقای فوتبالیست به جای ماشین های آنچنانی+عکس واکنش فخری سریال بانوی عمارت به پیشنهاد ازدواج با یک مرد به عنوان زن دومش/ مریم مومن،: زاپاس کسی نمیشم!+فیلم همسر رهبر معظم انقلاب: من نمیخواهم پارتی بازی کنم+ فیلم ژست و استایل خاص و دیدنی بازیگران در عکس سلفی با برج ایفل/ از پوشش جالب مژده لواسانی تا خلاقیت بامزه لیلا بلوکات و نیما شاهرخ شاهی رونمایی از همسر و دختر باکلاس تهمینه میلانی برای اولین بار/ جشن تولد ساده و خلوت در یک رستوران شیک ایرانی+عکس تشویق بی امان نسرین مقانلو در کنسرت بعد از 2 سال عزاداری برای پسرش +ویدئو بوسه زیباترین دختر ایرانی روی صورت احسان علیخانی/ این صحنه دیدن داره😍+ویدئو زیبایی دلنشین نوه چشم رنگی و ناز محمود پاک نیت در آغوش پدربزرگش/ چقدر خوشگل و بانمکه+عکس
تیتر امروز   
3 روز از مفقود شدن یسنا، دختر 4 ساله، گذشت/ اعزام بالگرد به منطقه رسوایی بی بی سی درباره نیکا شاکرمی وارد فاز جدید شد! موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/ پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند+عکس زلزله سنگین در تهران چه فاجعه‌ای را رقم می‌زند؟ به این 5 دلیل کفش پاشنه بلند بپوشید دانلود آهنگ جدید "جاذبه" ماکان بند/ اصلا این روزا نیستم رو به راه نگو اصلا نپرس هی ازم چرا ...+فیلم کشف مومیایی های باستانی سالم در خوزستان/ جسد موجود در تابوت‌ها سالم بودند اما..+عکس کشاورز پاک دست 30 میلیارد تومان پول گمشده را به صاحبش بازگرداند! بورسیۀ اساتید و دانشجویان اخراجی آمریکایی و اروپایی حامی غزه در دانشگاه شیراز روایت جدید از نحوه بازداشت نیکا شاکرمی در ون یخچالی/ ماجرای تجاوز جنسی قبل از فوت نیکا شاکرمی حقیقت دارد؟ چرا روند کاهشی دلار متوقف شد؟ پهپاد جدید ایران؛ «هیرو» یا «لانست»؟ استقبال کم‌سابقه سرمایه‌گذاران 103 کشور از ایران‌اکسپو2024 فرهنگیان بزرگترین جامعه آماری صندوق بازنشستگی/اجرای رتبه‌بندی برای بیش از 67 هزار بازنشسته آنکارا تسلیم سیل شد!
منتخب روز   
لحظه اعلام درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی از تلویزیون+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده