هنرهای رزمی ترکیبی یا MMA چیست؟

  شنبه، 06 شهریور 1400   زمان مطالعه 6 دقیقه
هنرهای رزمی ترکیبی یا MMA چیست؟
هنرهای رزمی ترکیبی یک ورزش رزمی کامل است که مبارزان می‌توانند از ضربه‌های مشت، آرنج، زانو، پا، فنون درگیری و گلاویزی ایستاده، در خاک، فنون پرتابی و قفل مفاصل استفاده کنند؛ که شامل ترکیبی از تمام ورزش‌های رزمی است.

MMA یا هنر های رزمی ترکیبی

در MMA از ورزش های مختلفی باید بهره بگیرید تا به پیشرفت کامل برسید و بتوانید در برابر رقبا هم جان سالم به در ببرید و هم برنده باشید!

  • از بوکس به عنوان ضربات مشت و نحوهٔ گارد و دفاع و جا خالی دادن
  • از موی تای به عنوان ضربات آرنج و زانو و ساق پا
  • از کیوکوشین به عنوان محکم کردن بدن در برابر ضربات
  • از تکواندو به عنوان ضربات سرعتی و متفاوت پا
  • از کیک بوکسینگ به عنوان ترکیب ضربات دست و پا
  • از ووشو ساندا به عنوان پاسخ دادن به ضربات با استفاده از فنون درگیری و گول زدن با استفاده ترکیب دست و پا و کشتی
  • از کشتی به عنوان زیرگیری و خاک کردن ها
  • از جودو به عنوان فنون پرتابی و خاک
  • از جوجیتسو برزیلی به عنوان فنون در خاک و قفل مفاصل

مبارزات ترکیبی MMA

مبارزات ترکیبی یک ورزش رزمی است که در آن با حریف به جدال کامل پرداخته می شود و بر اساس ضربات دست و پا ، فنون گلاویزی وتسلیمی (جیوجیتسو) و مبارزه در خاک (روی زمین) پایه گذاری شده است و علاوه بر آن تلفیقی از دیگر هنرهای رزمی از سراسر جهان در آن به کار رفته است . اما دلیل اصلی اینکه جوجیتسو برزیلی کاربرد بسیار زیادی در مبارزات ترکیبی یا همان ام ام ای دارد بر میگردد به قبل از قرن بیست و یکم . درآن زمان قبل از وجود UFC ، در برزیل چیزی شبیه به ام ام ای که هیچ قانون خاصی نداشته به نام (Vale Tudo) وجودداشته که به زبان پرتغالی که در برزیل به کار می رود این معنا را دارد که (هر چیز که می شود) و ورزشکاران از تمام رشته ها با لباس های سنتی رشته ی خود در آن میادین به رقابت می پرداختند. فایترها و مسابقه دهنده های خانواده ی گریسی هم که ابداع کنندگان جوجیتسو برزیلی بودند در این رقابت ها برای شکوفایی و نشان دادن سبک خود به جهانیان به رقابت و مسابقه پرداختند.

مبارزه در قفس

قوانین MMA

مسابقات هنرهای رزمی ترکیبی با حداقل قوانین محدودکننده انجام می شود، اجرای فنون تقریباً در تمام رشته های رزمی آزاد است و به همین دلیل خشونت بالا در مسابقات آن وجود دارد. این مسابقات به طور معمول بر روی یک سکوی هشت ضلعی که دور آن با توری های فلزی پوشیده شده است، برگزار می شود.

قوانین کلی در MMA

مسابقه ماساهیکو کیمورا جودوکار ژاپنی در مقابل هلیو گریسی بنیان گذار جوجیتسو برزیلی در سال ۱۹۵۱ در برزیل. این یکی از نخستین مبارزات معروف هنرهای رزمی ترکیبی بود. حمله به بیضه، فروکردن انگشت در چشم، فروکردن انگشت به هرکدام از منافذ بدن، ضربه زدن به قسمت گلو، ضربه زدن به مهره های پشت گردن و کمر، نیشگون گرفتن، و با پا ضربه زدن به حریفی که بیهوش است یا به زمین افتاده است، خطا محسوب می شود.

پیروزی با ناک اوت

پیروزی با اعلام تسلیم حریف: ممکن است در هنگام مبارزه، یکی از مبارزین (به خاطر اجرای یک تکنیک قفل توسط طرف مقابل یا هر علت دیگری) شکست را بپذیرد. وی باید تسلیم شدنش را با زدن سه ضربه دست به بدن حریف، تشک یا کف زمین مسابقه یا به صورت زبانی اعلام کند.
تصمیم داوران: اگر مبارزه به درازا کشید، سه داور مسابقه با سیستم امتیازدهی موجود، در مورد برنده مبارزه تصمیم خواهند گرفت.
پیروزی به علت عدم صلاحیت حریف: اگر یکی از مبارزین در طول مسابقه ضربه غیرقانونی را اجرا کرده یا به دستورات داور بی توجهی کند، اخطار خواهد گرفت که اگر تعداد این اخطار ها به عدد سه برسد، مبارزه فوق فاقد صلاحیت شناخته می شود. همچنین اگر یکی از مبارزین به خاطر آسیب دیدگی که به خاطر اجرای به عمد یک ضربه غیرقانونی دیگری بدان دچار شده، قادر به ادامه مبارزه نباشد، طرف مقابل فاقد صلاحیت شناخته می شود. در ضمن اگر در مبارزه ای هر دو مبارز مرتکب خشونت و خطا شده یا یکی از مبارزین به خاطر آسیب دیدگی که به خاطر یک ضربه غیرقانونی به صورت اتفاقی اجرا شده، قادر به ادامه رقابت نباشد، مبارزه بدون برنده پایانه می یابد.

خطا های MMA

برخلاف تصور همگان انجام هر کاری در MMA آزاد نیست و در رقابت های این رشته هم حرکاتی خطا محسوب می شود. لیست خطاهای MMA به شرح زیر است:

  • ضربه زدن با سر، حمله به چشم ها، کشیدن مو.
  • ضربه به کشاله ران، پت سر، ستون فقرات و کلیه ها.
  • کار روی مفاصل کوچک.
  • حمله به حریف هنگام وقفه مسابقه.
  • خروج عمدی یا هل دادن به بیرون از منطقه مسابقه. گرفتن طناب های رینگ یا حصار محل مسابقه.
  • و پرتاب آب دهان به حریف یا داور
  • استفاده از عبارات توهین آمیز درون محل مسابقه نسبت به حریف یا هر یک از اعضای برگزاری مسابقات

مکمل های MMA

به منظور حرفه ای شدن در این رشته می توان از دیگر رشته های رزمی بهره گرفت. بهترین رشته های مکمل برای هنرهای رزمی ترکیبی عبارت اند از :

  • بوکس برای ضربات مشت و نحوهٔ گارد و دفاع و جا خالی دادن
  • تکواندو برای ضربات سرعتی و متفاوت پا
  • کیک بوکسینگ برای ترکیب ضربات دست و پا
  • موای تای برای ضربات آرنج و زانو
  • کاراته برای ضربات دست و پا و دفاع در برابر ضربات

پیشینه MMA

یک رزمی کار چینی در حال آماده سازی برای پرتاب حریف خود در یک مسابقه لی تای در چین باستان است. رقابت های هنرهای رزمی ترکیبی در کل شیوه جدیدی از رقابت های رزمی محسوب می شود اما اگر به گذشته نگاه کنیم می توان رگه هایی از رقابت های «وال تودو» که از سال ۱۹۲۰ در برزیل برگزار می شود را در ام ام ای امروزی مشاهده کرد و اگر خیلی به عقب برگردیم شاید «پانکریشن» این نقش را برعهده بگیرد. به طور کلی تفکر ترکیب رشته های مختلف رزمی، بین سال های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ رشد پیدا کرد که نقش اصلی را در این مورد بروس لی بازی کرد. او معتقد بود یک مبارز خوب، یک بوکسور، یک کاراته کا، یک جودوکار یا یک کونگ فو کار نیست. یک مبارز خوب کسی است که خودش را با هر سبکی وفق داده و توانایی مبارزه در هر استایلی را دارد. در واقع با هر نوع تکنیکی که یاد می گیرد و تمرین می کند با استفاده از آن، حریفش را از هر استایلی زمین گیر کند. این حرف بعدها توسط دانا وایت به صورت عملی وارد عرصه رقابت های رزمی شد. دانا وایت رئیس یواف سی و کسی است که امروز وی را به عنوان گسترش دهندهٔ هنرهای رزمی ترکیبی می شناسند. هنرهای رزمی ترکیبی نوین از سال ۱۹۹۳ با برگزاری مسابقات یو اف سی در ایالات متحده و به دنبال آن رقابت های پراید اف سی در سال ۱۹۹۷ در ژاپن کلید خورد. این رقابت ها از آن زمان تا به حال از نظر قوانین تغییرات زیادی را شاهد بوده است؛ با این هدف که این تغییرات بتواند رقابت های هنرهای رزمی ترکیبی را به عنوان یک ورزش به جامعه معرفی کرده و گسترش دهد. مسابقات هنرهای رزمی ترکیبی هم اکنون در سراسر جهان کاملاً شناخته شده و در ایالات متحده و ژاپن از محبوبیت شگرفی برخوردار است.

هنرهای رزمی ترکیبی MMA در ایران

هنرهای رزمی ترکیبی از پرطرفدارترین ورزش های رزمی جهان، برای نخستین بار در تاریخ ۴ فروردین ۱۴۰۰ توسط وزارت ورزش و جوانان مجوز رسمی فعالیت گرفت. فدراسیون انجمن های ورزشهای رزمی از اصلی ترین مجری های آن است. بیش از این هنرهای رزمی ترکیبی در ایران فعالیت رسمی نداشت و برخی چهره های ورزشی در داخل کشور برای فعالیت در این رشته راهی کمپ های خارجی می شدند. امیر علی اکبری، آرش مردانی، محمدرضا گودری، مهدی باقری، علی معتمد، مهدی برقی، کمال شعله روز ، مسعود صفری و مجید مدنی از ایرانیان حاضر در لیگ های معتبر هنرهای رزمی ترکیبی هستند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (888 نظر) الهام چرخنده: به خاطر تبریک به رهبر معظم انقلاب به من حمله کردند و با چوب منو زدند؛ اینجا که ایستاده‌ام هنوز کمرم درد میکنه (426 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (340 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (297 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (209 نظر) دختر مرحوم هاشمی‌رفسنجانی: صبحانه بابا پنیر و عسل با نان سنگک و گاهی مغز گردو و مغز پسته و شیر بود؛ کاهوی تازه با رب انار رو هم میان وعده می خوردند (175 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (126 نظر) شیلا خداداد: دختر من عاشق آقای گلزار شده بود وقتی 5 ماهش بود، ماتش برده بود و بچه ماهم آدم خوشگل رو میشناسه+فیلم😅 (125 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم! (124 نظر) نگاهی به خانه ابدی گُلباران شده فردوس کاویانی هنرمند زرتشتی پَر پَر شده / روحش شاد و یادش گرامی (122 نظر) چیدمان شیک مبلمان خوش رنگِ خانه حسن روحانی با تم کرم و قهوه ای+عکس/پرده و موکت ست با محیط پذیرایی، میز تیوی، فرش ایرانی (101 نظر) علی دایی: من تو زندگیم یک بار ازدواج کردم این که میگن دو بار به هیچ عنوان درست نیست 2 تا دختر دارم نورا به من پدر میگه دنیز هم بابا میگه (99 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (95 نظر) خلاقیت باورنکردنی هموطن یزدی در ساخت استخر در گوشه پذیرایی خانه‌اش حماسه‌ آفرید+ویدیو/ هنر نزد ایرانیان است و بس (90 نظر) داریوش ارجمند: به خاطر آبروی امام علی پامو تو باشگاه بیلیارد نذاشتم/ خیلیا نقش مذهبی بازی کردند اما هیچکدام به قوزک مالک اشتر من نمیرسند+فیلم (78 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه جمعه 13 مهر 1403
جزئیات نقشۀ شوم مادربزرگی که نوه‌هایش را ربود!
فال قهوه با نشان روز جمعه 13 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز جمعه 30 مهر 1403 + فیلم
خانه‌داری یک کدبانو؛ از بین بردن جرم و کثیفی دمپایی پلاستیکی+نکات ریز اما مهم
اصرار پزشکیان برای فوتبال بازی کردن با کارمندان مجلس بعد از اتمام سانس فوتبال نمایندگان / ترکی صریح و‌ صادق و‌ دوست داشتنی…
نماینده مجلس: حاضرم برای پزشکیان بمیرم
وزیر خارجه عربستان خطاب به مسعود پزشکیان: شما بسیار با درایتی؛ اختلاف با ایران را برای همیشه کنار ‌می‌گذاریم
چرا اسرائیل را موشک باران کردیم؟ / چه خواهد شد؟ / چه باید بکنیم؟
چطور از زردشدن دندان‌ها جلوگیری کنیم؟/ 7 روش برای سفیدکردن طبیعی دندان‌ها در خانه
پاسخ کوبنده‌تر ایران در صورت کوچکترین خطا از سوی اسرائیل
دیدار مهم پزشکیان با وزیر خارجه عربستان / رئیس جمهور: عربستان برادر ماست
دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی با مقام معظم رهبری/ اگرچه عزاداریم اما عزای ما از جنس عزای سیدالشهدا است
بازیگر نقش ریحان در سریال سوگند جایگزین ترانه علیدوستی شد
حامد بهداد: من چیزی برای از دست‌دادن ندارم که نگرانش باشم
منتخب روز   
دست مریزاد اندیشمند جهان عرب به رهبر معظم انقلاب پس از حمله موشکی به اسرائیل؛ احسنت ای خراسانی+عکس مسعود پزشکیان در هواپیما: اگر قراره بمیرم با شهادت بمیرم بهتر است +ویدیو/ گر مرد رهی میان خون باید رفت، از پای فتاده سرنگون باید رفت به مناسبت تولد 52 سالگی لیلا حاتمی یادی کنیم از اولین روز به دنیا آمدن خانم بازیگر در بیمارستان +عکس /خوشحالی زری خوشکام و علی حاتمی در آن روزها 9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور