موارد منع مصرف و تداخل دارویی لاموتریژین

  پنجشنبه، 24 مهر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
موارد منع مصرف و تداخل دارویی لاموتریژین
لاموتریژین (Lamotrigine) از داروهای ضد صرع و ضد تشنج است که ممکن است به تنهایی یا به همراه داروهای دیگر برای کنترل حملات صرع و تشنج مورد استفاده قرار بگیرد.

تداخل دارویی

کاربامازپین، فنوباربیتال، فنی توئین و پریمیدون، ریفامپین و OCP غلظت پایدار لاموتریژین را کاهش می دهند. بیمار باید به دقت پیگیری شود. مهارکننده های فولات (مانند کوتریموکسازول و متوترکسات) تحت تأثیر لاموتریژین قرار می گیرند. زیرا این دارو آنزیم دی هیدروفولات ردوکتاز را که در ساخت اسید فولیک نقش دارد، مهار می کند. بیمار باید به دقت پیگیری شود ، زیرا دارو ممکن است یک اثر تجمعی داشته باشد.

اسید والپروئیک کلیرانس لاموتریژین را کاهش می دهد، درنتیجه غلظت پایدار دارو افزایش می یابد. بیمار از نظر مسمومیت به دقت پیگیری شود.

مصرف لاموتریژین در بارداری و شیردهی

مصرف لاموتریژین در بارداری: عوارض لاموتریژین در بارداری باید مورد توجه خانم هایی باشد که از داروی لامورتیژین استفاده می کنند. تاثیر لاموتریژین بر روی جنین افزایش بروز تاثیرات تراتوژنیک را نشان داده است. اما باید توجه داشت صرف بیماری صرع می تواند احتمال بروز نواقص مادرزادی را افزایش دهد. بنابراین به خانم هایی که قصد بارداری دارند توصیه می شود تا قبل از باردار شدن به پزشک مراجعه کنند. مصرف روزانه 5 میلی گرم فولیک اسید قبل از آبستن شدن توصیه می شود. مصرف لاموتریژین در بارداری توصیه نمی شود مگر آن که لزوم مصرف توسط پزشک مشخص گردد.

مصرف لاموتریژین در شیردهی: عوارض لاموتریژین در شیردهی باید مورد توجه قرار گیرد. بهتر است از جایگزین بهتری به جای لاموتریژین استفاده شود. لاموتریژین در شیر مادر ترشح می شود. داده های به دست آمده از مطالعات حیوانی نشان داده است که غلظت پلاسمایی لاموتریژین در شیر انسان %30 تا 35% (در برخی موارد 50%) غلظت لاموتریژین در خون مادر می باشد. نوزادان شیرخواری که در تماس با لاموتریژین قرار دارند باید تحت مانیتور قرار گیرند.

تصویر

نکاتی که باید در ارتباط با مصرف لاموتریژین بدانید

  1. این دارو در بزرگسالان و کودکان بزرگتر از دو سال استفاده می شود.
  2. لاموتریژین در افرد با نارسایی کبدی نباید مصرف شود.
  3. در صورت بروز علائمی مثل بثورات جلدی، تب، علائم شبه آنفلوآنزا، خواب آلودگی و بدتر شدن حملات صرعی مصرف دارو باید قطع و به پزشک مراجعه شود. شاید نیاز به تغییر دارو داشته باشید.
  4. قبل از مصرف دارو هر نوع سابقه حساسیت دارویی که داشته اید را به اطلاع پزشک خود برسانید.
  5. اگر بادار هستید و یا قصد بارداری دارید درباره مصرف یا عدم مصرف این دارو با پزشک مشورت کنید. این دارو ممکن است برای جنین عوارضی به همراه داشته باشد.
  6. فهرست تمامی داروهای مصرف خود را در اختیار پزشک قرار دهید. چرا که ممکن است برخی داروها با لاموتریژین تداخل داشته باشند.
  7. به دلیل اینکه داروی لاموتریژین بر روی سیستم عصبی تاثیر دارد مصرف آن باید به صورت مداوم و تحت نظر پزشک باشد.
  8. هیچ گاه به طور ناگهانی دارو را قطع نکنید. این دارو باید به طور تدریجی قطع شود.
  9. اگر یک نوبت را فراموش کردید، به مجردی که آن را به یاد آوردید مصرفش کنید. اگر تقریباً موقع نوبت بعدی مصرف دارو رسیده است، نوبت فراموش شده را رها کرده به برنامه دارویی منظمتان بازگردید و مقدار دارو را دو برابر نکنید.
  10. در صورت سابقه مشکلات کلیوی، کبدی، بیماری پارکینسون و حساسیت دارویی به پزشک خود اطلاع دهید.
  11. طی مصرف این دارو به هنگام رانندگی احتیاط کنید. این دارو ممکن است شما را خواب آلود کند.
  12. دارو را طبق دستور پزشک مصرف کرده و مقدار آن را کم یا زیاد نکنید.
  13. اگر در حال شیردهی به نوزاد خود هستید قبل از مصرف دارو در این رابطه با پزشک مشورت کنید.
  14. قرص لاموتریژین را می توان به همراه غذا یا بدون آن مصرف کرد.
  15. افکار ناراحت کننده ای ممکن است در ابتدای درمان برایتان ایجاد شود که به مرور رفع خواهد شد.
  16. اگر طی درمان با این دارو دچار مشکلات گوارشی مثل اسهال و حالت تهوع شدید غذاهای پرچرب و پرادویه را از برنامه غذایی تان حذف کنید.
  17. در طول درمان با لاموتریژین از کرم مناسب ضد آفتاب استفاده کنید.

هشدارها

1-بروزبثورات جلدی،واکنشهای ازدیاد حساسیت،اختلالات خونی،نارسایی اعضا،افکار خودکشی،وخیم تر شدن تشنج ها،عوارض جانبی سیستم عصبی مرکزی، مننژیت غیرعفونی با مصرف لاموتریژین امکانپذیر می باشد.
2- لاموتریژین در موارد نارسایی کبد و یا کلیه و تالاسمی با احتیاط فراوان مصرف شود.

توصیه های دارویی لاموتریژین

1. از قطع ناگهانی مصرف این دارو باید پرهیز شود. قطع مصرف دارو باید به تدریج . حداقل طی 2 هفته انجام شود.

2. دوره درمان با دارو باید کامل شود. این دارو نباید بیشتراز مقدار تجویز شده مصرف شود.

3. در صورت فراموش شدن یک نوبت مصرفی دارو، به محض به یاد آوردن، آن نوبت باید مصرف شود، ولی اگر تقریباً زمان مصرف نوبت فراموش شده و دو برابر کردن مقدار مصرف بعدی باید خودداری گردد.

4. به منظور بررسی پیشرفت درمان، مراجعه منظم به پزشک ضروری است.

5. از مصرف سایر داروهای حاوی الکل و داروهای مضعف CNS با این دارو باید خودداری گردد.

6. به علت بروز تاری دید، سرگیجه و خواب آلودگی ، هنگام رانندگی یا کار با ماشین آلاتی که نیاز به هوشیاری دارند، باید احتیاط گردد.

7. در صورت بروز تب، بثورات جلدی، علائم شبه آنفولانزا، تورم غدد لنفاوی یا افزایش تشنج، باید به پزشک مراجعه نمود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید سلام و احوال پرسی محمود احمدی نژاد و آیت الله جنتی در یک مراسم+ عکس
دیگران می‌خوانند   
فیلم دردناک از لحظه بلعیده شدن مرد مشهدی توسط زمین در سیل رونمایی شاهرخ استخری از مدل مو و استایل اروپایی جذابش در بلژیک/ مثل همیشه خوشتیپ+عکس اندازه ی باورنکردنی تگرگ هایی که در مشهد بارید با این 6 روش سریع و خانگی "تیرگی آرنج و زانو را از بین ببرید {ویدئو} نحوه درست کردن ترشی باقالی ساده و خوشمزه نگاهی به حیاط سرسبز و بزرگ مرتضی پورعلی گنجی با گل های رنگارنگ+ عکس یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب (تصاویر) تغییر چهره بازیگر نقش کودکی «سهراب» سریال از سرنوشت بعد 5 سال ترفند های طلایی برای تمیز کردن آب آکواریوم در خانه ایده خلاقانه برای تبدیل لاک براق به لاک مات روش خشک کردن گل محمدی با حفظ عطر و رنگ ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش همه چیز درباره مزوژل جالپرو: مزایا، معایب و کاربردها حرکات جالب استاندار کنگ فو کار آذربایجان غربی/ ماشالا چقدر حرفه ای 3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو (ویدئو) محمدرضا گلزار روی سکوی تماشاگران لس آنجلس لیکرز در آمریکا محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند! گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین استایل بهاری شیک و خوشرنگ مرتضی پورعلی گنجی، ستاره پرسپولیس در کنسرت مجید رضوی+ویدیو این لباس آیشواریا در جشنواره کن سوژه خنده کاربران فضای مجازی شد/ شبیه تزئینات تولد دهه شصتیه😂+عکس لحظه انتقال پیکر سبحان کوچولو از مسیر صعب العبور رودخونه+ ویدئو جگرخراش وحید شمسایی: زندگی‌ام را مدیون حضرت زهرا هستم+فیلم ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو لحظه بله گفتن همسر کم سن و سال مهدی کوشکی +عکس/فقط اونجایی که عروس میگه تا ابد بله و قند تو دل آقا داماد آب میشه... مشهد از آرامش تا طوفان در 11 ثانیه ویدیویی جالب از دوچرخه سواری شهرام قائدی، عماد سریال قطب شمال/ چه محله زیبا و باصفایی+ویدیو فیلم خنده دار از پستونک خوردن ماهی داخل آب/ آدم هاج و واج میمونه😂 حضور جورجینا و پسر ارشد سوپر قهرمان فوتبال در ورزشگاه برای تشویق+ عکس سرگرمی بی پرده نوجوانان ایرانی با داستان های جنسی و پورن شخصیت های کره ای و بی تی اس/ پدر و مادرا خبر دارین؟+فیلم پیاده روی خنده دار و بامزه همسر ستاره سادات قطبی با کالسکه صورتی پسرش/ خانم مجری تا تونست غُر زد😂+ویدیو راهنمای جامع ثبت سند خرید و فروش در حسابداری حضور فوتبالیست سرشناس در مراسم عروسی شیدا خلیق و کیوان ساکت اف/به پای هم پیرشین الهی+ عکس جشن تولد بهنوش بختیاری در خانه سالمندان و کیک قرمز پروانه‌ای شکلش+عکس عکسی از مرتضی پورعلی گنجی که از رونالدو تقلید کرد فداکاری پدر برای پسرانش درسیل+ویدئو/سیل هم مغلوب مهر پدری شد راز عجیب نقاشی مونالیزا لو رفت/ مونالیزا خود داوینچی است!+عکس غوغای اجرای شبانه حمید هیراد با آهنگ عاشقانه در خانه/ احساس تو صداش موج میزنه+ویدیو صحبت های جالب معصومه ابتکار در مورد پوشش دختران مدرسه حداد عادل/ دختر وقتی وارد مدرسه میشه باید حجابش رو برداره +ویدئو سیگار، اکسسوری جدید دختران دودی/ هوا جون میده برای یه نخ سیگار! استایل دامادی و گران قیمت مرتضی پورعلی گنجی ستاره تیم ملی/ آقای فوتبالیست کراوات بست +عکس
تیتر امروز   
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
راز عجیب نقاشی مونالیزا لو رفت/ مونالیزا خود داوینچی است!+عکس
سیگار، اکسسوری جدید دختران دودی/ هوا جون میده برای یه نخ سیگار!
اعلام زمان واریز یارانه 300 هزار تومانی
پسربچه کرجی چطور 1300 نفر را به دردسر انداخت!
جسد پسربچه 5ساله بعد از 27 روز پیدا شد/ ماجرای تلخ سبحان که خرسان او را بلعیده بود
دانش‌آموزان به تعطیلات زمستانی می‌روند؟
از سیل هولناک مشهد تا ازدواج دوم مهدی کوشکی با دختری جوان در حواشی داغ امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
پوستر معنادار سایت رهبر انقلاب با عنوان «انحصار آمریکا را شکستید» +عکس
آرزوهای ناصرالدین شاه برای ایران از زبان خودش
شکوه ایران باستان در شهر ممنوعه چین
نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم