پرخوری هیجانی چیست؟

  چهارشنبه، 22 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
پرخوری هیجانی چیست؟
خوردن هیجانی بدین معنی است که فرد در حالی که نیازی به تغذیه ندارد، ار خورد برای مقابله با احساسات و هیجانات مثبت مثل خوشحالی و منفی مثل اضطراب استفاده می کند.

راههای کنترل پرخوری هیجانی

پرخوری هیجانی نوعی پناه آوردن به غذا برای کسب آرامش است و نه به دلیل گرسنگی شما. به هنگام احساس خستگی، تنهایی، خشم، نا امیدی، افسردگی، عصبانیت و یا ناآرامی و استرس ممکن است برای تسکین موقت مشکل احساسی خود به یک پاکت بزرگ چیپس و یا شیرینی های شکلاتی پناه آورید. به دلیل حس رضایت موقت از این نوع پرخوری، ممکن است این برنامه به دفعات تکرار و تبدیل به عادت شود که نهایتا منجر به اضافه وزن ناخواسته می گردد. طبق آمار متخصصین، ۷۵% از پرخوری های خارج از کنترل، نوعی پاسخ به واکنش های هیجانی است.
خبر خوب برای افراد مزبور این است که با کسب مهارت و راه های جایگزین می توان به مقابله با ناراحتی های عاطفی پرداخته به طوریکه پس از مواجهه با احساسات منفی بتوان تمایل به پرخوری را مهار نمود. در ادامه راههای کنترل پروخوری هیجانی را برای شما همراهان گرامی قرار داده ایم.

شناسایی محرک های غذایی پرخوری

اگر در موقعیت هایی که احساسات حاکم بر منطق شما بوده و در شما تمایل به خوردن بیش از حد را ترغیب می کند، با آگاهی می توانید به راحتی از به دام افتادن در این تله ها رهایی یابید. موقعیت های مذکور را می توان به پنج گروه زیر تقسیم کرد:

  • اجتماعی: با تشویق دیگران به خوردن و یا قرار گرفتن در جمع و همراهی با دیگران در خوردن.
  • احساسی: واکنش پرخوری در پاسخ به نیازهایی چون خستگی، عصبانیت و یا برای پر کردن خلاءهای روحی ناشی از حس تنهایی.
  • افکار منفی: رو آوردن به خوردن به دلیل تصورات منفی از خود.
  • موقعیتی خاص: تمایل به خوردن وقتی که در موقعیتی خاص قرار می گیرید. مثلا به هنگام دیدن یک آگهی تلویزیونی از یک غذای اشتها انگیز و یا هنگام رد شدن از مقابل یک نانوایی و به مشام رسیدن بوی نان تازه. همچنین عادت به انجام کاری همراه با غذا خوردن مانند تماشای فیلم و خوردن همزمان تنقلات.
  • نیازهای فیزیکی بدن: خوردن در پاسخ به نیاز یا واکنش فیزیکی بدن. به عنوان مثال رو آوردن به خوردن هنگام دچار شدن به سردرد و یا تمایل شدید به خوردن هنگامیکه از خوردن یک غذای خاص منع شده اید.

قلمرو احساسات را در مقابل خود طرح ریزی کنید

گاهی اوقات در پایان تعطیلات هفتگی، با خود خلوت کنید و یک تکه کاغذ و خودکار بردارید و مسیر خود را برای هفته بعد طراحی کنید. بدون خیابان ها و بزرگراه ها، یک نقشه سخت که شامل تمام ایستگاه های طراحی شده شما باشد( کار، جلسه اولیاء در مدرسه، قرار با دکتر، دیدن تئاتر با خانواده) و تا حد امکان مسیرهای انحرافی (رفتن به سوپرمارکت، دویدن در تفرجگاه) را طراحی و برنامه ریزی کنید.سپس یک مورد را که نشان از خوردن هیجانی است را انتخاب کنید. طراحی و داشتن یک نقشه برای هفته که به طور شفاف رویدادهای مشکل ساز را شناسایی کرده باشد ممکن است به شما کمک کند تا از آن ها آگاه شوید. دکتر آلبرز می نویسد : از قبل برنامه ریزی کنید. اگر می دانید به دلیل استرس به خوردن تمایل دارید، برای مثال به منوهای رستوران ها نگاهی کرده و غذای خوشمزه ایی انتخاب کنید که انتخابی سالم باشد اما پرخوری نکنید.

درون بدن خود را خشک و تمیز کنید

همه می دانیم تنفس عمیق هنگام داشتن استرس نظر خوبی است، اما آن را به روش دیگری انجام دهید. دکتر آلبرز این روش جالب و دیدنی را پیشنهاد می کند: عمل دم را به شکل عمیق انجام دهید، سپس شکل یک شیشه پاک کن را تصورکنید ( بله، مانند همان چیزهایی که جهت پاک کردن شیشه ماشین و یا پنجره منزل استفاده می کنید) جایی در مقابل سر شما، سپس به شکلی که آن را تصور کنیدکه بدن تان را تمیز می کند و به آرامی تنفس را بیرون دهید. تمام نگرانی های خود را از سر تا پا با این کار پاک کنید و این کار را ۳ بار انجام دهید.

با خود مانند یک شخص سلطنتی صحبت کنید

خوردن هیجانی اغلب با انتقاد از خود همراه است، همراه با صدای درونی که با پیام های مسموم مانند: من بازنده هستم یا من هیچ کاری را درست انجام نمی دهم یا چه زمانی یاد خواهم گرفت با یاس و نا امیدی مقابله کنم می باشد که شما را مستقیماً به نزدیک ترین محل جهت خوردن غذا می برد.
حتی اگر آ ن ها زودگذر باشند مانند باران اسیدی برای سلامتی شما مضر هستند که به تدریج باعث فرسودگی می شوند. زمان بعد که با چنین مواردی برخورد کردید به ذهن تان مراجعه کنید و به خودتان فاصله ای به وسیله تغییر به سوم شخص بدهید.

بدن خود را رها کنید

راه های مختلف بسیاری وجود دارد که با آن ها می توانید بدن خود را تکان و تغییر دهید. یک تکه یخ بردارید و آب شدن آن را در بین انگشتان خود ببینید، به تکه ای از لیمو ترش یا گریپ فروت گاز بزنید، دستان خود را در زیر آب سرد یا آب گرم نگاه دارید، یکی از پاشنه های پای خود را بر کف زمین فرو کنید، روی صندلی بنشینید و دسته های آن را محکم بگیرید و رها کنید.

نگرانی های خود را پشت در قراردهید

بسیاری از ما عادت خوبی هنگام رسیدن به منزل نداریم، وسایل خود را روی زمین قرارداده و سریعاً به آشپزخانه می رویم تا احساسات و هیجانات خود را با کیک قهوه یا باقیمانده پیتزا آرام یا سرکوب کنیم. یک عادت جدید هنگام رسیدن به منزل ابداع کنیم: به محض اینکه به خانه رسیدیم کفش ها و متعلقات دیگر را کنار گذاشته و بلند بگویید (من مشکلات را اینجا می گذارم).سپس عادت رفتن به آشپزخانه را با یک فعالیت بدون خوردن غذا که برای شما تفریح و لذت را به همراه دارد را مانند: نواختن موسیقی، به آغوش کشیدن حیوان خانگی، نگاه کردن منظره بیرون از پنجره و تحسین کردن آن را انجام دهید. این کار را هرروز در چند هفته انجام دهید تا با روش خود راه و رسم جدیدی را خلق کنید.

گرسنگی جسمی در مقایسه با گرسنگی احساسی

اشتباه گرفتن گرسنگی هیجانی با گرسنگی جسمی بسیار آسان است. اما ویژگی هایی وجود دارد که آنها را از یکدیگر متمایز می کند. شناخت این تفاوتهای ظریف اولین قدم برای کمک به متوقف کردن الگوهای احساسی خوردن است.

آیا گرسنگی سریع یا به تدریج از بین می رود؟

گرسنگی هیجانی تمایل دارد به سرعت و ناگهان اوج بگیرد و احساس فوریت بدهد.گرسنگی جسمی معمولاً به همان اندازه فوری یا ناگهانی نیست، مگر اینکه مدت زمان زیادی از غذا خوردن فرد گذشته باشد.

آیا هوس خوردن برای یک غذایی خاص است؟

گرسنگی هیجانی معمولاً با هوس غذاها یا چیزهای ناسالم همراه است. کسی که از نظر جسمی گرسنه است، هر چیزی را می خورد، در حالی که کسی که از نظر عاطفی گرسنه است، خوراکی خاصی می خواهد، مثل سیب زمینی سرخ کرده یا پیتزا.

آیا خوردن بدون فکر وجود دارد؟

غذا خوردن بدون فکر وقتی است که کسی بدون توجه به غذایی که مصرف می کند بخورد و یا از آن لذت ببرد.مثال این است که در حین تماشای تلویزیون یک ظرف پر بستنی بخورید، در حالی که قصد نداشتید آنقدر بخورید.این رفتار معمولاً با خوردن هیجانی اتفاق می افتد، نه از طریق خوردن به دلیل گرسنگی.

آیا گرسنگی از دستور معده ناشی می شود یا مغز؟

گرسنگی هیجانی از معده سرچشمه نمی گیرد، مثلاً با سر و صدا یا زوزه شکم. گرسنگی هیجانی وقتی شروع می شود که فرد به فکر ولع خوردن باشد یا غذای خاصی را برای خوردن بخواهد.

آیا بعد از خوردن احساسی احساس پشیمانی یا گناه وجود دارد؟

خوردن با ولع، یا غذا خوردن به دلیل استرس می تواند باعث احساس پشیمانی، شرم و گناه شود. به طول کلی این پاسخ ها معمولاً با گرسنگی هیجانی همراه است.از طرف دیگر، ارضای گرسنگی جسمی، مواد مغذی یا کالری مورد نیاز بدن را برای بدن فراهم می کند و با احساسات منفی همراه نیست.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص
دیگران می‌خوانند   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار 6 روش فوق العاده برای پرپشت شدن گل حسن یوسف موخوره را با این 6 روغن از بین ببرید! | سلامت و زیبایی مو؛ با این روغن های طبیعی 10 خواص معجزه آسای زردچوبه برای سلامت و شادابی پوست پست عاشقانه علی سرابی برای همسرش مارال بنی آدم و کامنت معنادار سحر دولتشاهی+عکس آموزش کشیدن مرحله به مرحله خط چشم برای تازه کارها واکنش های جالب کودک یک ساله ای که برای اولین بار دنیا را دید! از ذوقش بغضم ترکید+ ویدئو تصویری زیرخاکی از مهدی قایدی در سال 1386 سکانس خاطره انگیزی که مادر لیلا حاتمی نقش همسر امیر کبیر را ایفا کرد/ روحش شاد+فیلم رونمایی شاهرخ استخری از چهره جدید و سبیل دارش+عکس/ و سبیلی که اصلا به آقای بازیگر نمیاد! رونمایی از چهره هانیه غلامی در 22 سالگی وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل شد / چقد ظریف و زیباست ماجرای هانیه غلامی و علیرضا طلیسچی/ دختران جوان با فحش سرازیر شدند! گریه های بهنوش طباطبایی به یاد پدرش آتیلا پسیانی: من بعد رفتنش یتیم شدم+فیلم حمل بار دریایی و هوایی: پرکاربرد ترین روش های حمل و نقل بین المللی خرید میز جلو مبلی چوبی جدید در سایت دکورال تصویر جالب از کودکی مهدی طارمی در زنگ ورزش مدرسه+ عکس چرا لباس فرم می پوشیم؟ جدید ترین و ترسناک ترین تصویر از سیاهی آسمان مشهد در نیمه روز/ سیل هولناک در راه است محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ میدونستید کسی که کاشت ناخن رو مد کرد یه آقا بوده؟ وقتی سالهاست مردی ولی ناخنکارا از ایده تو پول درمیارن+فیلم آهنگ جدید و البته خیابانی بنیامین‌به نام فاتح‌ شدم+ویدئو رونمایی از مهریه های عجیب و هوش پران برخی تازه عروس ها؛ از 1200 نان بربری تا چشم‌هاﻯ داماد!
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
رونمایی از مهریه های عجیب و هوش پران برخی تازه عروس ها؛ از 1200 نان بربری تا چشم‌هاﻯ داماد!
عشق عمیق این پسر 19 ساله به پیرزن 76 ساله میلیاردر به ازدواج ختم شد! +عکس
جورجینا رودریگز با جدایی از رونالدو صاحب این چیزها می‌شود!!
وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد
پست مشکوک منوچهر هادی درباره یکتا ناصر ؟! +عکس
(ویدئو) آهنگ جدید "میخانه " حمید هیراد +لینک دانلود و متن آهنگ/تو مرا پیرم کردی ز جهان سیرم کردی...
این زن در آذربایجان غربی پسر 7 ماهه و دختر 6 ساله اش را به قتل رساند +عکس
تنبیه بدنی ؛ زخم‌های عمیق بزرگسالان دیروز بر روان بزرگسالان امروز
چرا نمایندگان موافقت رهبر انقلاب و مراجع تقلید را با مصوبه تعطیلی شنبه اعلام کردند؟ / دور زدن قانون یا تحت فشار گذاشتن شورای نگهبان؟!
بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز