روش‌‌های درمان آبسه مغزی چیست؟

  شنبه، 11 اردیبهشت 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
روش‌‌های درمان آبسه مغزی چیست؟
آبسه مغز یک عفونت کانونی و چرکی در پارانشیم مغز است که به وسیله کپسول عروقی احاطه شده است. در عین حال برای توصیف عفونت های مغزی بدون کپسول غالبا واژه سربریت به کار می رود.

عفونت مغز زمانی رخ می دهد که مغز توسط طیف وسیعی از میکروب ها عفونی شوند. تشخیص و درمان زود و ابتدایی در عفونت مغزی بسیار مهم است. مغز ما، طناب نخاعی و ساختارهای اطرافی آنها میتوانند توسط طیف گسترده ای از میکروب ها عفونی شوند که به این بیماری عفونت مغز می گویند. باکتری ها و ویروس ها بیشترین سهم را دارند. انگل ها، قارچ ها و سایر ارگانیسم ها هم میتوانند سیستم عصبی مرکزی را آلوده کنند، هرچند این اتفاق نادر است.

آنسفالیت، همان التهاب مغزی است. دلایل مختلفی برای بروز االتهاب مغزی وجود دارد اما شایع ترین آن عفونت ویروسی است. انسفالیت اغلب فقط علائم و نشانه های مانند آنفلوانزا مانند تب یا سردرد ایجاد کرده یا اینکه ممکن است اصلاً علائمی نداشته باشد. البته گاهی اوقات علائم آن از علائم آنفلوانزا هم شدیدتر است. آنسفالیت همچنین می تواند باعث ایجاد تفکر اشتباه، تشنج یا مشکلات حواسی یا حرکتی برای فرد مبتلا شود.

در موارد نادر، آنسفالیت می تواند زندگی فرد مبتلا را به خاطر بیندازد. به همین خاطر تشخیص و درمان به موقع این بیماری از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا پیش بینی اینکه ابتلا به آنسفالیت باعث بروز چه عوارض بر روی فرد مبتلا می شود، کار بسیار دشواری است.

عفونت مغزی چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص یک آبسه مغزی پس از شروع ناگهانی یا تدریجی نشانه های خاص و بعد از آزمایش تشخیصی امکان پذیر است. در طول معاینه فیزیکی، پزشک شما یک سابقه پزشکی کامل را درخواست خواهد کرد. همچنین ممکن است پزشک در خصوص سابقه خانوادگی هر گونه مشکل پزشکی سوالاتی را بپرسد. دور سر شما نیز اندازه گیری خواهد شد و با مقیاسی مقایسه خواهد شد که به این صورت می توان محدوده طبیعی و غیر طبیعی سر را شناسایی کرد. همانطور که عفونت رشد می کند و بزرگ تر می شود، می تواند بر مغز فشار وارد کند و باعث افزایش فشار داخل سر شود که به نوبهٔ خود باعث ایجاد علائم درشما خواهد شد.

علت التهاب مغزی چیست؟

علت اصلی بروز بیماری آنسفالیت اغلب ناشناخته است؛ اما شایع ترین علت بروز آن عفونت ویروسی است. علاوه بر این عفونت های باکتریایی و شرایط التهابی غیر عفونی نیز می توانند باعث انسفالیت شوند.

روش های درمان آبسه مغزی

آبسه مغزی یک وضعیت پزشکی جدی است و باید در بیمارستان بستری شوید. فشار ناشی از تورم در مغز می تواند سبب کاهش جریان خون و نهایتاً منجر به آسیب دائمی مغزی شود.

درمان دارویی التهاب مغزی

اغلب پیش از تشخیص قطعی برای کاهش خطر ابتلا به عوارض، درمان با دارو آغاز می شود. اگر آبسه در داخل مغز و یا در عمق2.5 سانتی متر یا کمتر باشد، احتمالاً با مصرف آنتی بیوتیک درمان می شود. آنتی بیوتیک برای درمان هرگونه عفونت اساسی مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً طیف گسترده ای از داروهای آنتی بیوتیک برای از بین بردن انواع باکتری های مختلف تجویز می شود.

در موارد زیر تجویز دارو به جای عمل جراحی توصیه می شود:

  • وجود چندین آبسه در مغز
  • آبسه کوچک (کمتر از 2 سانتی متر)
  • آبسه عمیق در داخل مغز
  • مننژیت (عفونت غشای محافظتی که مغز را احاطه کرده) و همچنین تورم مغز
  • هیدروسفالی یا تجمع مایع در مغز

به طور معمول پزشکان با هدف درمان آبسه و عفونت اصلی که باعث آن شده، آنتی بیوتیک و یا داروهای ضد قارچ را به طور مستقیم به ورید تزریق می کنند.

مغز

درمان آبسه مغزی با جراحی

اگر آبسه مغزی شما بزرگ تر از 2 سانتی متر باشد، معمولاً تخلیه چرک از آبسه لازم است. با این حال، هنوز هم به یک دوره آنتی بیوتیک بعد از عمل جراحی نیاز دارید. جراحی باید در موارد بسیار شدید انجام شود، یعنی زمانی که آبسه باعث افزایش خطرناک فشار در مغز می شود. پزشک ممکن است جراحی را به عنوان بهترین گزینه در موارد زیر به شما توصیه کند:

  • آبسه مغز در معرض خطر پارگی در داخل جمجمه باشد.
  • آبسه مغز حاوی گازهایی باشد که گاهی اوقات توسط باکتری تولید می شود.

دو روش جراحی برای درمان آبسه مغزی وجود دارد:

کشیدن آب مغز (آسپیراسیون)

کشیدن آب مغز شامل یک سی تی اسکن برای شناسایی محل آبسه و سپس ایجاد یک سوراخ کوچک در جمجمه است. سپس چرک آبسه تخلیه و سوراخ بسته می شود. آسپیراسیون سوزنی حدود یک ساعت به طول می انجامد. عمل آسپیراسیون باز و اکسیزیون معمولاً با استفاده از یک عمل جراحی موسوم به کرانیوتومی انجام می گیرد.

کرانیوتومی

اگر آسپیراسیون سوزنی برای آبسه مغز مؤثر نباشد یا آبسه مجدداً عود کند، عمل کرانیوتومی ممکن است توصیه شود. در طول عمل کرانیوتومی، جراح یک بخش کوچک از موهای سر را تراشیده و یک قطعه کوچک از استخوان جمجمه را برای دسترسی به مغز جدا می کند.

سپس چرک آبسه تخلیه شده و یا آبسه کاملاً برداشته می شود. ممکن است این عمل با هدایت سی تی اسکن انجام شود تا جراح با دقت بیشتری موقعیت آبسه را شناسایی کند.زمانی که آبسه برداشته شد، تکه استخوان جمجمه به جای خود برمی گردد. این عملیات معمولاً سه ساعت به طول می انجامد که شامل ریکاوری بعد از بی هوشی عمومی است.پس از درمان آبسه مغزی، شما احتمالاً برای چند هفته در بیمارستان بستری خواهید شد تا بدن تان در حین روند بهبودی تحت مراقبت قرار گیرد.همچنین تعدادی سی تی اسکن باید انجام دهید تا پزشک اطمینان یابد که آبسه مغزی شما به طور کامل برطرف شده است.بیشتر افراد به 6 تا 12 هفته استراحت در خانه نیاز دارند تا بتوانند به کار یا تحصیل خود بازگردند.پس از درمان آبسه مغزی، از انجام هرگونه ورزش پربرخورد که در آن خطر آسیب به جمجمه وجود دارد، مانند بوکس، راگبی یا فوتبال اجتناب کنید.

پیش گیری از عفونت مغزی

اکثر انواع مننژیت غیرقابل پیش بینی هستند و نمیتوان از آنها پیش گیری کرد. با این وجود واکسن هایی برای مقابله با انواع خاصی از باکتری ها وجود دارد. واکسن های Hib بسیار ایمن و موثر هستند. این واکسن ها بخشی از ایمنی سازی استاندارد برای نوزادان و کودکان است.یک واکسن علیه مننژیت پنومونی میتواند از سایر فرم های عفونت جلوگیری کند. این واکسن برای نوزادان زیر دوسال موثر نیست اما برای تمام افراد بالای ۶۵ سال و افراد جوان تر با شرایط بیماری مزمن توصیه میشود.

یک واکسن علیه مننژیت مننگوکوک در آمریکا موجود است. این واکسن بصورت برنامه ریزی شده برای افراد ۱۱ تا ۱۸ سال یا افراد با خطر بالا توصیه و استفاده میشود. هم چنین برای کنترل شیوع بیماری در مناطق خاصی از کشور و محیط های شلوغ مانند خوابگاه ها و مسافرین خارج از ایالات متحده استفاده می شود. اطلاعات مناطقی که این واکسن توصیه شده است در مراکز ایالات متحده برای کنترل و پیش گیری از این بیماری موجود است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سلن اردم کیه؟ ما خودمون شهربانو منصوریان داریم؛ باور ندارید؟ تصاویر جدید ‌شیرزن قهرمان رو ببینید! +ویدئو (182 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (74 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: دختره بهم میگه شما آخوندا به دو تا مو و فوکول ما گیر ندید منم بهش گفتم اگه منم عماممو دو سانت جلوتر بذارم توام به من گیر میدی +ویدئو😂👌 (39 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (36 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (35 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (35 نظر) مادر شوهر جوان آیسان آقاخانی +عکس / رضا گلزار چه مامان مهربونی داره😍 (33 نظر) نگاهی به سبک چیدمان مدرن رستوران علی دایی در کامرانیه تهران / از صندلی های بنفش و گیاهان تا سقف شیشه ای و پرده های ساده +عکس (33 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (30 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (27 نظر) نگاهی به میز ناهار رنگارنگ و نان محلی دستپخت صبا راد برای همسر و مادرشوهرش/ شیک و باکلاس+عکس (27 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (27 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (25 نظر) خلاقیت خنده دار یک مادر ایرانی برای تزئین موز مهمانی حماسه آفرید/ مامان نگو هنرمند بگو+عکس (23 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بریدن سر زن تهرانی با داس توسط شوهرش / اظهارات عجیب قاتل پس از اعتراف به جنایت
بازگشت قاتل آی‌نور به محل جنایت
فال روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 30 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 30 مرداد 1403
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 30 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر سه شنبه 30 مرداد 1403 + فیلم
فوت و فن خانه‌داری؛ 6 روش کاربردی برای رسوب گیری سر دوش حمام
روستای تاریخی حیرت انگیز در کردستان؛ خانه های سنگی و پلکانی زیبا به سبک ماسوله و جنگلی با درختان گلابی وحشی
وقتی رهبر معظم انقلاب پول میوه و آجیلی که در هواپیمای مخصوص مسئولان به ایشان داده بودند را پرداخت کردند
زنوزی: یک تنه حریف همه شما هستم نیازی به دخالت پزشکیان نیست!
فوت و فن خانه‌داری؛ 8 ترفند خانگی از بین بردن زردی لیوان و استکان و برق انداختن آن‌ها
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا: پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه با هدف قرار دادن مقامات اسرائیلی
آموختن موسیقی، راه حلی برای درمان اختلال یادگیری کودکان
ناهید کیانی احساس قلبی اش درباره کیمیا علیزاده را فاش کرد
منتخب روز   
نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد!