آشنایی با خواص بی نظیر فندوق برای سلامتی بدن

  پنجشنبه، 29 دی 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
آشنایی با خواص بی نظیر فندوق برای سلامتی بدن
مانند سایر آجیل‌ها و دانه‌ها، خواص فندق نیز بسیار زیاد است. فندق سرشار از مواد مغذی و پروتئین است. چربی‌ها، انواع ویتامین ها و مواد معدنی موردنیاز بدن نیز در این دانه به‌وفور یافت می‌شوند. در ادامه، با ما همراه باشید تا با خواص فندق بیشتر آشنا بشوید.

فندق نوعی آجیل از درخت فندق است که در حال حاضر به یکی از آجیل های بسیار محبوب در سراسر جهان تبدیل شده است. فندق در کشورهای یونان، ایتالیا، انگلستان و نیمه ای از ایالات متحده بیشترین میزان تولید را دارد. اما، به طور عمده در ترکیه تولید می شود، زیرا این کشور تقریبا 75 درصد تولید جهانی فندق را دارد. ما شرط می بندیم که شما قبلا می دانستید، فندق مزایای زیادی برای سلامتی بدن شما را دارد. خوب، شما کاملا درست فکر می کردید؛ در ادامه لیستی از مزایای سلامتی فندق آورده شده است.

ارزش غذایی فندق

فندق با وجود مواد مغذی فراوان کپسول انرژی است. فندق Hazelnut اگرچه کالری بالایی دارند، اما در عوض سرشار از مواد مغذی و چربی های سالم است که می تواند بخوبی از سلامتی شما پشتیبانی کند. یک اونس فندق (28 گرم یا حدود 20 عدد مغز کامل) حاوی:

  • کالری 176
  • چربی17 گرم
  • پروتئین 4.2 گرم
  • کربوهیدرات 4.7 گرم
  • فیبر 2.7 گرم
  • ویتامین 21 درصد نیاز روزانه
  • تیامین 12 درصد نیاز روزانه
  • منیزیم 12 درصد نیاز روزانه
  • مس24 درصد نیاز روزانه
  • منگنز 87 درصد نیاز روزانه

فندق همچنین حاوی مقادیری از ویتامین B6، فولات، فسفر، پتاسیم و روی است. علاوه بر این، آن ها منبع غنی از چربی های غیر اشباع امگا 6، امگا 9 و اسید اولئیک است.

 فندق

مهم ترین خواص فندق

حتماً شما هم با افراد بسیاری برخورد کرده اید که با توجه میزان چربی فندق نسبت به مصرف آن تردید دارند. این موضوع صحت دارد که فندق، مغزی چرب است اما نکته ای که حائز اهمیت است، چربی های مفید موجود در آن می باشد.این خوراکی خوش طعم و شیرین مانند دیگر آجیل ها لبریز از ویتامین، مواد مغذی و مواد معدنی است. فندق دارای مقدار کالری بالایی است اما نمی توان از خواص و چربی های مفید آن غافل شد. حدود 20 مغز کامل از این آجیل دارای مقادیر متفاوتی از کربوهیدرات، ویتامین E، منیزیم، مس، منگنز، فیبر، اسیدهای چرب امگا 6 و 9، پتاسیم، فولات و… است.

 فندق

اهمیت مصرف فندق در تقویت سیستم ایمنی

یکی دیگر از فواید فندق، که چندان به آن اشاره نشده، استحکام سیستم ایمنی بدن است. مواد خوراکی مانند Hazelnut این توانایی را دارند که از بدن در برابر ویروس ها و سرماخوردگی های فصلی محافظت کنند.اگر بخواهیم اشاره دیگری به فواید آن داشته باشیم، نمی توانیم تأثیر آن بر روی جذب سریع غذا و پیشگیری از یبوست را فراموش کنیم. همه ما می دانیم که اگر سیستم گوارش بدن ما به خوبی کار نکرده و هضم غذا به درستی انجام نشود، ممکن است با مشکلاتی مانند نفخ یا یبوست روبرو شویم. پس برای جلوگیری از این موضوع کافی است خود را به مصرف روزانه فندق عادت دهیم.

فندق سرشار از آنتی اکسیدان است

فندق مقادیر زیادی آنتی اکسیدان دارد. آنتی اکسیدان بدن را از استرس اکسیداتیو که می تواند موجب تخریب ساختار سلول، تسریع پیری، سرطان و بیماری های قلبی شود، دور نگه می دارد. فراوان ترین آنتی اکسیدان های موجود در فندق به عنوان ترکیبات فنولیک شناخته می شوند. پژوهش ها ثابت کرده اند که این ترکیبات مانع از التهاب و باعث کاهش کلسترول در بدن می شوند. ضمن اینکه برای سلامت قلب مفید هستند.بیشتر آنتی اکسیدان فندق و سایر دانه های مشابه آن، در پوست شان ذخیره می شود و پس از سرخ شدن و به اصطلاح «بو دادن» از بین می روند. بنابراین بهتر است که فندق را با پوست و بدون تفت دادن مصرف کنید.

فندق برای قلب مفید است

تحقیقات نشان می دهد که فندق برای سلامت قلب بسیار مفید است. وجود آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب سالم، ظرفیت آنتی اکسیدانی فندق را افزایش می دهد و سطح کلسترول خون را پایین می آورد. پژوهشی یک ماهه روی ۲۱ نفر با سطح کلسترول بالا صورت گرفته است. این افراد ۱۸ تا ۲۰ درصد از کالری روزانه شان را از مصرف فندق به دست می آوردند. نتیجه ی پژوهش نشان می داد که کلسترول، تری گلیسیرید و کلسترول بد یا LDL در آن ها کاهش داشته است.

مطالعات نیز نشان می دهند که مصرف فندق باعث کاهش چربی خون و افزایش سطح ویتامین E می شود. درواقع به نظر می رسد که وجود اسیدهای چرب، فیبر غذایی، آنتی اکسیدان ها، پتاسیم و منیزیم به تعادل فشار خون کمک زیادی می کند.مصرف ۲۹ تا ۶۹ گرم فندوق در طول روز با تقویت عوامل مؤثر در سلامت قلب رابطه مستقیمی دارد.

 فندق

فندق باعث کاهش احتمال ابتلا به سرطان می شود

وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی، ویتامین ها و مواد معدنی می تواند به فندق خواص و ویژگی های ضدسرطانی ببخشد. در میان سایر آجیل ها مانند پسته و گردو و…، فندق بیشترین میزان از آنتی اکسیدان های موسوم به پروآنتوسیانیدین ها را داراست. آزمایش های کِشت و انجام آزمایش روی برخی از حیوانات نشان داده است، پروآنتوسیانیدین ها می توانند به جلوگیری و درمان برخی از انواع سرطان کمک کنند.ویتامین E موجود در فندق آنتی اکسیدانی قوی است که از سلول ها در برابر تخریبی که باعث ایجاد یا پیشرفت سرطان می شود محافظت می کند. فندق سرشار از منیزیم است که به عملکرد آنزیم هایی که تخریب اکسیداتیو را کاهش می دهند و باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان می شود، کمک زیادی می کند.

پژوهش ها نشان می دهند که عصاره ی فندق در درمان سرطان دهانه رحم، سرطان کبد، سرطان سینه و سرطان روده بزرگ مفید واقع می شود. مطالعه ای روی حیوانات حاکی از آن بود که استفاده از محصولی تولیدشده از عصاره ی پوست فندق باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان روده ی بزرگ شده است.باوجود مطالعات انجام گرفته روی حیوانات و مطالعات کِشت در آزمایشگاه ها درباره تأثیر فندق بر سلامتی، همچنان به پژوهش ها و تحقیقات بیشتر نیاز است.

فندق باعث کاهش التهاب می شود

خواص فندق باعث کاهش نشانگرهای التهابی می شود و این تأثیر به خاطر وجود چربی های سالم است. بنابر پژوهشی سطح التهاب در افرادی که فندق را در رژیم غذایی شان (در حدود ۱۸ تا ۲۰ درصد از کالری موردنیازشان) گنجانده بودند، به شکل محسوسی کاهش یافت. علاوه براین، مصرف ۶۰ گرم فندق به طور روزانه، در طول ۱۲ هفته، به کاهش نشانگرهای التهابی در افراد دچار اضافه وزن منجر شده بود.بر مبنای پژوهش ها خوردن ۴۰ گرم فندق می تواند موجب کاهش واکنش های التهابی در افراد سالم بشود.در پژوهشی افراد مبتلا به سندروم متابولیک (سوخت وساز) بعد از مصرف ۳۰ گرم از ترکیب آجیل های مختلف شامل ۱۵ گرم گردو، ۷.۵ گرم بادام و ۷.۵ گرم فندق در طول ۱۲ هفته، در مقایسه با گروه کنترل، التهاب شان کاهش یافت.بااین حال نتیجه ی بیشتر مطالعات این است که خوردن فندق به تنهایی مؤثر نیست. برای کاهش التهاب باید رژیمی با کنترل مصرف کالری پیگیری بشود.

مصرف فندق باعث کاهش سطح قند خون می شود

آجیل های مختلفی چون گردو و بادام باعث کاهش سطح قند خون می شوند. مطالعات اندکی نیز این موضوع را درباره ی فندق تأیید می کنند. علاوه براین، اسید اولئیک که اسید چرب اصلی موجود در فندق است، تأثیرات مثبتی بر حساسیت انسولینی نشان داده بود.در پژوهشی ۲ماهه، مشخص شد که رژیم غذایی توأم با اسیداولئيک می تواند موجب کاهش محسوس سطح انسولین و قند خون شود؛ درحالی که در ۱۱ نفر که دچار دیابت نوع دوم بودند، موجب افزایش حساسیت انسولینی شد. به نظر می رسد که رژیم غذایی غنی شده با آجیل های گوناگون شامل فندق می تواند موجب کاهش قند خون و افزایش حساسیت انسولینی شود.

استفاده از فندق در رژیم غذایی ساده است

اضافه کردن فندق به غذاهای مختلف یا مصرف آن به عنوان میان وعده بسیار ساده است و به سادگی می تواند جای خود را در رژیم غذایی شما باز کند. مثلا می توانید از این خوراکی خوشمزه به شکل پودر، دانه ی کامل، بوداده و… استفاده کنید.از فندق پوست کنده می توان برای تولید ترکیبات مغذی، آرد یا کَره استفاده کرد. فندق را می توان در ترکیب با شکلات و چاشنی هایی چون دارچین یا فلفل قرمز برای شیرینی یا افزودن چاشنی به غذاها استفاده کرد. مثلا می توان از ترکیبات پودر فندق و… برای تزئین بستنی ها و کیک های مختلف بهره برد.

 فندق

فندق عضلات و استخوان ها را تقویت می کند

فندق حاوی پروتئین و برای تقویت ماهیچه مفید است. با گنجاندن فندق در رژیم غذایی تان عضله ها را تقویت کنید. عضله بیشتر به معنی این است که چربی سوزی سریع تر انجام می شود؛ چیزی که به کاهش وزن و حفظ وزن دلخواه کمک می کند.

فندق سرشار منیزیوم است که در نقشی کلید در سلامتی استخوان ها دارد. منیزیوم به رشد استخوان و تقویت استخوان های موجود بدن کمک می کند. فندق به ویزه برای زنان مسن که در معرض پوکی استخوان هستند مفید است.

فندق سرشار است از مواد مغذی مانند ویتامین ها، مواد معدنی، ترکیبات آنتی اکسیدانی و چربی های مفید. خواص فندق در حفظ و بهبود سلامتی نقش مهمی دارند؛ مثلا به کاهش چربی خون، تنظیم فشار خون، کاهش التهاب و بهبود سطح قند خون کمک می کند. البته فندق نیز مانند سایر آجیل ها می تواند در برخی از افراد موجب واکنش های آلرژیک (حساسیت زا) بشود. در کل باید گفت که فندق ها، بسیار خوشمزه و مقوی هستند و به سادگی می توانند در رژیم غذایی شما جایی برای خود دست وپا کنند.

فواید فندق در آبرسانی پوست

پوستی که هیدارته یا مرطوب است با بالا رفتن سن نیز شادابی و درخشندگی خود را از دست نمی دهد. به همین دلیل باید نسبت به سلامت پوست صورت خود آلرژی بیشتری داشته باشیم. یکی از اصلی ترین خواص فندق، میزان آبرسانی بالای آن به سبب وجود ویتامین E است. همچنین اسیدهای چربی که در روغن آن وجود دارند، لایه های خارجی پوست را به خوبی هیدراته یا آبرسانی می کنند.شما می توانید به جای استفاده از محصولات آرایشی شیمیایی از روغن های گیاهی برای درخشندگی و سلامت پوست بدن خود استفاده کنید. کوچک شدن منافذ، نابودی باکتری های پوست، کلاژن سازی و… از دیگر فواید فندق، هستند.

خواص فندق در تقویت حافظه

مواد خوراکی که به عنوان آجیل شناخته می شوند به غذای مغز یا ذهن نام دارند. Hazelnut نیز از این قاعده مستثنی نیست، یکی از فواید فندق، که تا به امروز چندان از آن صحبت نشده تقویت عملکرد حافظه است. لسیتین موجود در این خوراکی مهر تأییدی بر روی این موضوع است. همچنین مواد معدنی مانند منیزیم، نیاسین و ویتامین E نیز تأثیر مثبتی بر روی حافظه و تمرکز دارند.

فندق سرشار است از مواد مغذی مانند ویتامین ها، مواد معدنی، ترکیبات آنتی اکسیدانی و چربی های مفید. خواص فندق در حفظ و بهبود سلامتی نقش مهمی دارند؛ مثلا به کاهش چربی خون، تنظیم فشار خون، کاهش التهاب و بهبود سطح قند خون کمک می کند. البته فندق نیز مانند سایر آجیل ها می تواند در برخی از افراد موجب واکنش های آلرژیک (حساسیت زا) بشود. در کل باید گفت که فندق ها، بسیار خوشمزه و مقوی هستند و به سادگی می توانند در رژیم غذایی شما جایی برای خود دست وپا کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (7 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) (عکس) یک عکس خاص از زلزله کرمانشاه / سادگی باورناپذیر کفش‌های قوی‌ترین مرد خاورمیانه (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) اولین تصویر دردناک از پیکر آیت الله آل هاشم در تابوت+عکس (1 نظر) بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور (1 نظر) آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر)
دیگران می‌خوانند   
رئیس جمهور از آخرین سفر استانی خود به تهران باز می گردد روضه خوانی جگرخراش مهدی رسولی برای سیدابراهیم رئیسی در تبریز+ویدیو/ الهی دورت بگردم برا درد مردم تا کجا رفتی که پیدات نمیکردن پسر شهید امیرعبداللهیان: قرار بود پدرم در روز میلاد حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) لباس خادمی حضرت را بر تن کند که … ویدیویی دیده نشده از استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی درحال آشپزی و پخت نذری/ حیف شما شهید بزرگوار+ویدیو تعریف و تمجید مژده لواسانی از آیت الله آل هاشم امام جمعه شهید تبریز+عکس پدری که دخترش را ندید و شهید شد منزل خواهر شهید سید ابراهیم رئیسی و گریه های تلخ خواهر در سوگ برادر+عکس واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس شب یلدای متفاوت آیت الله آل هاشم سومین امام جمعه شهید تبریز در بین مردم+عکس بهشت کوچکی که بهنوش طباطبایی برای خود ساخته است/ چه زیبا و دنجه اینجا +عکس عرض ارادت خاص دانشجوی عراقی به آیت الله رئیسی در حاشیه مراسم تشییع شهیدان خدمت +فیلم چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد... نماهنگ «شهید جمهور» برای شهادت آیت‌الله رئیسی منتشر شد+ویدیو/ بَه به عروجی اینچنین واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی خاطره اینستاگرامیِ جالب شهید آیت‌الله آل‌هاشم‌ از فردی که با رفتار ایشان متحول شد+ویدیو/ از امروز خودم و خانواده ام سرباز رهبری هستیم واکنش جوادنکونام سرمربی استقلال به سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه تغییر نام بزرگراه شهید سلیمانی به شهید رئیسی به پیشنهاد دختر شهید سلیمانی صحبت های علی جعفری آذر نماینده منتخب مردم در حاشیه مراسم تشییع آیت الله رئیسی و همراهانشان در تبریز+ ویدئو محبت پدرانه آیت الله رئیسی به فرزند شهید سرهنگ دوم «محمدرضا اسداللهی» +ویدئو صحبتهای قابل تامل سیدابراهیم رئیسی درباره دلایل حضورش در انتخابات+ویدیو/ به آقا گفتم منو از بهشت به جهنم آوردین موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد روایت سیدابراهیم رئیسی از نوع مدرسه 2 نوه‌ی دختری‌ِشان میز عزای الهام علی اف آخرین فردی که با آیت الله رئیسی و همراهانشان دیدار کردند/ سوگواری سفارت ایران در باکو+عکس پیام تسلیت «محمدرضا زنوزی» در پی شهادت جمعی از خدمت‌‌گزاران ملّت در سانحه سقوط بالگرد/ایران و جامعه جهانی اسلام سرمایه‌های ارزشمندی را از دست داد واکنش جگرسوز عروس سید حسین خمینی به شهادت رئیس جمهور/ نفسش سخت گرفته‌ست به آغوش بکش...+عکس صحبتهای قابل تامل برادر سید ابراهیم رئیسی و زینب سلیمانی درباره رئیس جمهور شهید کشور+ ویدیو اختصاصی ساعدنیوز: بیعت با رهبر انقلاب در وداع با شکوه مردم تبریز با پیکر شهیدان راه خدمت +ویدیو آخرین گفتگوی کمتر دیده شده شهیدان سلیمانی و رئیسی در مضجع شریف امام رضا (ع) +ویدئو/فقط اونجایی که سردار دلها اجازه خوندن دو رکعت نماز میگیره... واکنش خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش آخرین زیارت آیت الله رئیسی در حرم امام رضا(ع) 5 روز پیش از شهادت/ دیدم مشهد چرا هی بی قراری میکند...+ویدیو آخرین نماز شهدای راه خدمت به امامت شهید آل هاشم+عکس واکنش شجاع خلیل زاده به شهادت شهدای خدمت/ ای داغ بر دل نشسته +عکس تصویری از حضور علی پروین در حضور سید ابراهیم رئیسی/ پیراهن تیم ملی فوتبال در دستان شهید خادم +عکس جزئیات تماس تلفنی آیت الله آل هاشم با رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور بعد از سقوط بالگرد+فیلم سفر بخیر شهیدی که شدی عاقبت بخیر+ویدئو ابلاغ سلام رهبری به مردم تبریز توسط رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در مراسم تشییع شهدای خدمت+ویدیو گریه های از ته دل و برای ملتِ سیدابراهیم رئیسی در هواپیما که هیچوقت پخش نشد+ ویدیو واکنش غم انگیز بازیگر یوسف پیامبر به شهادت رئیس جمهور و همراهانش در سانحه هوایی+عکس بی‌تابی و گریه های مادربزرگ اردبیلی برای ابراهیم رئیسی+ویدیو
تیتر امروز   
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...
واکنش سیدجواد هاشمی به شهادت رئیس جمهور: ای کاش این فاجعه رخ نمی‌داد
کادر پروازی شهادت را بیشتر بشناسید+ سوابق خدمتی
واکنش جوادنکونام سرمربی استقلال به سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و هیئت همراه
تغییر نام بزرگراه شهید سلیمانی به شهید رئیسی به پیشنهاد دختر شهید سلیمانی
موحدی کرمانی رئیس مجلس خبرگان شد
پیام تسلیت «محمدرضا زنوزی» در پی شهادت جمعی از خدمت‌‌گزاران ملّت در سانحه سقوط بالگرد/ایران و جامعه جهانی اسلام سرمایه‌های ارزشمندی را از دست داد
روایت سیدابراهیم رئیسی از نوع مدرسه 2 نوه‌ی دختری‌ِشان
واکنش خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش
آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت
واکنش قلعه‌نویی به خبر شهادت سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور
بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور
اطلاعیه شماره یک ستاد برگزاری مراسم «شهدای خدمت»
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟