آشنایی با رشته ورزشی اسکیت

  دوشنبه، 29 اردیبهشت 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
آشنایی با رشته ورزشی اسکیت
ورزش اینلاین اسکیت (inline skate) از زمانی ناشناخته حدود سال ۱۹۸۰ آغاز شد و تا به امروز با رشد قابل ملاحظه ای ادامه داشته است.

ورزش اسکیت

اکثر ما آدم ها از اینکه به دور از کار و فعالیت های روزانه خود به دنبال هیجانی که بتواند تمام این خستگی ها را برطرف کند باشیم، لذت میبریم و از هر فعالیتی که بتواند این هیجان را برای ما به وجود آورد به خوبی استقبال میکنیم.از سالهای خیلی دور طراحان زیادی به دنبال این بوده اند تا بتوانند وسیله ای را برای ورزش و تفریح یا حتی سرگرمی انسانها تولید کرده تا بتوانند طرفداران زیادی را به خود جلب کنند.

آسان را رفتن و حرکت کردن یا لیز خوردن روی سطح زمین از جاذبه هایی بود که در اکثر بازی و سرگرمی های گذشته به چشم میخورد. اولین بار از کفشی که بتوان به وسیله آن راحت راه رفت و روی زمین سر خورد در سال 1763 استفاده شد، آن هم برای شرکت در مهمانی که با به بار آوردن خسارت های زیاد به پایان رسید.واژه اسکیت در لغت به معنای سرخوردن، شبیه سازی مجازی برای عمل سرخوردن روی سطح خشک گفته میشود.

تاریخچه اسکیت:

اولین پیست اسکیت در سال ۱۳۶۹-۱۳۶۸ به نام شهید چمران در تهران افتتاح شد و بنا بر درخواست مردم و شناخت آنها نسبت به اسکیت که ورزشی پر تحرک و پر نشاط است در سال ۱۳۶۹-۱۳۷۰ پیستی سر باز در پارک ملت تهران افتتاح شد این پیست چون در دید مردم بود اسکیت جای قابل توجهی در بین مردم پیدا کرد و پیست های زیادی در سراسر کشور آغاز به کار کرد در سال ۱۳۸۰اولین تیم اسکیت ما به مسابقات آسیایی ۲۰۰۱ تایوان راه یافت.

تصویر

اصول ورزش اسکیت

ورزش اسکیت هم مانند دیگر ورزش ها و کارهای دیگر نیاز به یک اصولی دارد، اصولی که باعث می شود اسکیت برای سلامتی مفید واقع شود.تمامی نکاتی که در مورد این ورزش مهیج گفته شد برای بدن اتفاق می افتد. اصول ورزش کردن ابتدا با ایمنی شروع می شود. لوازم این ورزش شامل کلاه، ساعد بند، آرنج بند، دستکش و زانوبند می باشد. همچنین باید در محیطی مانند پیست اسکیت تمرین شود و یا در محلی که سطح صافی داشته باشد، انجام تمرین زیر نظر یک مربی باشد.برای شروع باید از سرعت آرام شروع کرد و یواش یواش سرعت را بالا برد چرا که ضربان قلب باید به آرامی بیشتر شود.برای شروع ورزش به اصولی که گفته می شود دقت کنید؛در تمام مدت دستتان را تا آرنج خمیده و ساعد را کشیده و مچ دست را رو به زمین نگه دارید.از نقطه ای که می خواهید حرکت کنید پا و بدن را همزمان با هم حرکت دهید و تا جایی که ممکن است بازوها را تکان ندهید.در وضعیت اسکوات نشسته و وزن خود را روی چرخ عقب قرار دهید و پاشنه یکی از پاها را به سمت مستقیم فشار دهید. عضلات شکم را داخل ببرید، اگر در مسیر حرکت احساس کردید تعادل خود را از دست می دهید بیشتر بنشینید و اگر نتوانستید اسکیت را متوقف کنید.

شاخه های مختلف رشته نمایشی :

  • فیگور
  • انفرادی
  • برنامه دو نفره
  • رقص

کفش اسکیت :

کفش های اسکیت عموماً از دو بخش مجزای فریم و بوت تشکیل شده که در قسمت فریم ، چرخ ها ، بلبرینگ و بوشها نصب میشوند و بوت که از جنس خیلی سخت فیبر کربن می باشد ، ساخته می شود و این سختی به این دلیل است که با کمترین انعطاف بتواند از مچ به پایین پا را به خوبی محافظت کند .

از ویژگیهای عمده کفش های اسکیت ، می توان به استحکام لایه بیرونی و همینطور راحتی داخل کفش اشاره نمود . در قسمت مچ پا باید بیشترین ساپورت را داشته باشد چرا که اگر این قسمت دارای انعطاف پذیری بیش از حد و نرم باشد ، بازیکن در اجرای برخی تکنیک ها دچار مشکل خواهد شد . الیاف فیبر کربن با توجه به شرکت و کشور سازنده آن که مشخصات را ذکر می کنند ، متفاوت می باشد . درصد الیاف و مواد اولیه در کفش های حرفه ای در بیشترین درجه قرار دارد .

رشته های اسکیت:

رشته های اسکیت عبارتند از:سرعت,استقامت,نمایشی,اسکیتهای هاکی,اگرسیو اسکیت سرعت در ایران از مهر ماه سال ۱۳۸۰ شکل گرفت این رشته به دو دستة داخل سالن و خارج سالن تقسیم می شود. در رشتة خارج سالن نیز به دو رشتة مسیر بسته و جاده ای تقسیم می شود.

انواع سبک ها و رشته های اسکیت

اسکیت روی یخ:

اسکیت روی یخ یا پاتیناژ یا یخماله حرکت و سر خوردن بر روی یخ با استفاده از کفش و اسکیت های مخصوص این ورزش است. کفش ها و اسکیت های این ورزش دارای تیغه یا تیغه هایی است که سر خوردن بر روی یخ را میسر می سازد. اسکیت روی یخ می تواند به منظور حمل و نقل، سرگرمی یا به عنوان ورزش صورت پذیرد و ممکن است بر روی یخ های طبیعی (همانند دریاچه های یخ زده) و با محوطه هایی با یخ های مصنوعی و ساختگی انجام پذیر است این فعالیت در سالن های سرپوشیده یا فضای باز و قابل انجام است.

انواع اسکیت روی یخ

  • پاتیناژ نمایشی
  • هاکی روی یخ
  • اسکیت سرعت روی یخ
  • اسکیت سرعتی مسیر بلند
  • اسکیت سرعتی مسیر کوتاه
  • اسکیت نوردیک
  • باندی
  • رینگت

اسکیت نمایشی:

اسکیت نمایشی یا پاتیناژ یا یخماله نمایشی یکی از ورزش های المپیک است که در آن افراد به طور تکی، دو نفره یا گروهی به اجرای چرخش، پرش و دیگر حرکات چالش برانگیز روی یخ می پردازند. این ورزش از ورزش های رسمی المپیک زمستانی محسوب می شود. اتحادیه جهانی اسکیت (ISU) مسؤول برگزاری مسابقات این ورزش و پرورش داوران این رقابت ها در کشورهای مختلف می باشد. مسابقات این ورزش از سطح مقدماتی و پایه ای تا سطح حرفه ای چون مسابقات ملی و بین المللی و المپیک برگزار می شود.

اسکیت سرعت:

In line سرعتی ، ورزشی است مرکب از عوامل مختلف که می تواند در گیر مجموعه متنوعی از محل و فضای زمین ، شرایط مسابقه ، و عوامل دیگری که در نتیجة یک مسابقه دخالت دارند باشد. شرکت کنندگان in line سرعتی , به مراتب بیش از شرکت کنندگان پاتیناژ سرعتی نیازمند مهارتهای متنوع می باشند.

مسابقات استقامتی پاتیناژ تلاش ومجاهدتی است که تنها ملاک وموفقیت درآن زمان است. با این وصف ، مسئولیت و ایثار کمتری متوجه ورزشکاران این رشته نیست.همچنین، این مسابقات نیازی به مجموعه هایی از هشیاری ، تحرک،تکنیک ، و تاکتیکهایی که در مسابقات in line بسیار حیاتی وسرنوشت سازند ندارد.

مسابقات in line از نظر ساختار تکنیکی منحصر به فردمیباشند.در واقع ، این ورزش به مراتب بیش از پاتیناژسرعتی ، با ورزش دو چرخه سواری وجه اشتراک دارد.فراگیری مهارتها و متبحر شدن در تکنیک های موجود، به تنهایی سلطه و برتری شخص را در مسابقه تضمین نمی کند. اما ، موفقیت بدون یک چنین مهارت های منسجمی عملاً ناممکن خواهد بود.

اسکیت سرعت مسیر کوتاه

اسکیت سرعت مسیر کوتاه (به انگلیسی: Short track speed skating) یا یخماله سرعت مسیر کوتاه نوعی از ورزش های رقابتی (مسابقاتی) اسکیت روی یخ و اسکیت سرعت می باشددر رقابت ها، چندین اسکیت باز (به طور معمول بین چهار و شش نفر) در روی یک تراک بیضی شکل با مساحت ۱۱۱/۱۲ متر مسابقه می دهند. پیست اسکیت حدود ۶۰ در ۳۰متر است، که به اندازه یک زمین هاکی روی یخ است.

اسکیت اگرسیو اینلاین:

ورزش اسکیت این لاین اگرسیو (به انگلیسی: Aggressive inline skating) یا اسکیت اینلاین چالشی یکی از رشته های ورزش های سبک افراطی می باشد، که با اسکیت های این لاین طراحی شدهٔ مخصوص و با تمرکز روی لم ها و تکنیک ها و استایل سبک اجرا می شود. این ورزش شامل انواع گوناگونی از رنده کردن ها (به انگلیسی: Grind)، حرکات هوائی، لغزیدن ها یا سر خوردن ها (به انگلیسی: Slide) و دیگر مانورهای پیشرفته است. زیر سبک های این ورزش با توجه به محیطی که در آن انجام می شود، به سبک های ورت (زمین عمودی)، پارک، و اسکیت خیابانی تقسیم می شود.

اسکیت بردینگ:

اسکیت بُردینگ یا اسکیت بوردینگ (به انگلیسی: Skateboarding) یک ورزش مخاطره آمیز است که در برگیرنده سوار شدن، کنترل و انجام حرکات نمایشی با استفاده از یک اسکیت بورد است. اسکیت بردینگ می تواند به عنوان یک فعالیت تفریحی، یک کار هنری، یک شغل، یا یک روش برای حمل و نقل در نظر گرفته شود. اسکیت بردینگ در طی سال ها توسط بسیار از اسکیت بازان شکل گرفته و تحت تأثیر قرار گرفته است. گزارشی در سال ۲۰۰۹ میلادی نشان داد که بازار اسکیت بردینگ به ارزش تقریبی ۴٫۸ میلیارد دلار، در درآمد سالانه و با ۱۱ میلیون و ۸۰ هزار اسکیت باز فعال در جهان است. در سال ۲۰۱۶ میلادی اعلام شد که اسکیت بردینگ در بازی های المپیک ۲۰۲۰ توکیوی ژاپن حضور خواهد داشت.

فواید و مزایای ورزش اسکیت

ورزش اسکیت سوخت و ساز بدن را بالا می برد و باعث سوزاندن چربی های مضر بدن می شود؛ همچنین تمامی ماهیچه های بدن از جمله بازو، پا و کمر را تقویت می کند که هر کدام از نقاط، با قوی شدن از بسیاری از دردهای احتمالی و مشکلات جلوگیری می کنند.با تقویت ماهیچه کمر از بسیاری دردهای کمری جلوگیری می کند. این ورزش با توجه به هیجانی که دارد باعث تقویت سیستم عصبی می شود و استرس را کاهش می دهد.همچنین از بسیاری مشکلات و بیماری های روانی و روحی نظیر اضطراب و افسردگی جلوگیری می کند و یا اقدام به بهبود این مشکلات می کند، همچنین باعث بالا رفتن سطح تمرکز در انسان می شود.این ورزش کمک به حفظ و ایجاد تعادل در بدن انسان می کند. با توجه به تمرینات تعادلی که جزو تمرینات اصلی این ورزش به حساب می آید و تعادل بدن را بالا می برد و این تعادل کمک زیادی به انسان در کارهای روزمره زندگی می کند.


5 دیدگاه
  دیدگاه ها
کوروش
1 سال پیش

من کوروش هستم خودم قهرمان اسکیت فری استایل هستم ۱۴ تا مدال کشوری دارم رنک یک اسکیت ایرانم بهتون توصیه میکنم این رشترو کار کنید تنها راه موفقیتش تمرین و تسلط زیاد است
BORA
2 سال پیش

سلام مطلب خیلی خوب بود فقط ای کاش یه خورده کمتر بود من که خیلی ازش خوشم اومد ممنونم بابت اطلاعات خوبی که دادین.
طاها
2 سال پیش

به نظر من هم سرعتی نمایشی خوبه😄 من خودم نمایشی رو کامل بین‌المللی کار کردم و الان هم سرعتی کار میکنم🤗🎉
H
2 سال پیش

ورزشی که از بچگی کار کردم الان هیچ جوره نمیتونم بزارمش کنار خیلی علاقه دارم بهش
درسا
3 سال پیش

بسیار عالی ، ممنون 🙏🏻🌹 بنده خودم در رشته های نمایشی و سرعتی کار می کنم .♥️ و این ورزش را به همه پیشنهاد می کنم. 🎀
پربحث های هفته   
نگاهی به حیاط باصفا و دلباز ویلای زیبای بیرانوند و اکرم بانو با نگهبان مجهز +عکس/ دارندگی و برازندگی یعنی این! (260 نظر) نگاهی به خانه ساده و بدون تجملات شهید آیت الله آل هاشم+عکس/ساده زیستی و مظلومیت پدر معنوی آذربایجان... (80 نظر) نگاهی به عروسک بامزه و گوگولی پسر مینا مختاری و بهرام رادان/ الهی چه لُپی داره آقا پسر+ عکس (19 نظر) یک روایت تاریخی : 70 سال پیش، ملاقات خصوصی آقا تختی و شاه مخلوع در رامسر (14 نظر) دیدار خصوصی خانواده ابراهیم رئیسی، امیرعبداللهیان، آل هاشم و دیگر شهدای خدمت با رهبر انقلاب+عکس/ چهره غمگین پسران وزیر امورخارجه و امام جمعه شهید (12 نظر) دانلود آهنگ جدید "خداحافظ" عرفان طهماسبی/ در سکوت شب خانه زد فریاد اما تو نشنیدی...+فیلم (12 نظر) میز غذای رنگارنگ و مقوی شاهرخ استخری در هتل لاکچری ترکیه‌ای/ این خانواده تو انتخاب غذا هم باسلیقه و باکلاسن+عکس (8 نظر) جسد سید محرومان غرق در طلا و مرمر! تحمیق کاربران فضای مجازی به شیوه اینترنشنال (7 نظر) میز رنگارنگ و شیک همسر بهرام رادان با چیدمان خاص و زیبا/ چقدر با سلیقه و قشنگ+عکس (7 نظر) صدای بهشتی پسر معلول با آهنگ کوردی محلی +ویدئو/چه خوب میخونه... (7 نظر) صحبت های خنده دار آقای موسوی واعظ: وقتی یه معتاد به حاج آقا تسبیحی هدیه میده که توش تریاک جاساز کرده بود +ویدئو😂👌 (6 نظر) مات و مبهوت ماندن داوران صداتو از اجرای بی نظیر هندونه فروش دوره گرد/ دیشب با دلم خلوتی داشتم... چه خوش احوالی داشتم+فیلم (5 نظر) خلاقیت باحال بهرنگ علوی برای تبریک گفتن تولد بهرام افشاری/ اگه فرانسه به ایفل می‌نازه و ...+عکس (4 نظر) درگیری لفظی احمدی‌نژادی‌ها با آمنه‌سادات ذبیح‌پور! (4 نظر) رونمایی عرفان برزین، عرشیا سریال شمعدونی از استایل جدیدش بعد از 10 سال در باشگاه بدنسازی / کم کم داره جا پای هادی چوپان میذاره (3 نظر)
دیگران می‌خوانند   
حضور حسین امیرعبداللهیان در زادگاهش در روستایی در دامغان و ثبت عکس یادگاری با بچه های روستا+عکس/ با اختلاف دلنشین ترین قاب از وزیر شهید 10 فریم از گریه های تلخ علیرضا منادی در تشییع فرزند آذربایجان، شهید مالک رحمتی+ویدئو عزاداری آذری زنان فامیل سر خاک شهید مالک رحمتی+ویدئو 20 ایده تابستانی مجانی برای سرگرم کردن کودکان زیباترین اسم های فرزندان بازیگران ایرانی همراه با معنا/ از محسن تنابنده تا شهاب حسینی و ... تنها مار پیتون غیرخانگی ایران/ موجود کشنده‌ای که در سطل زباله شهر آمل زنده گیری شد!+ویدیو کفش های نوزادی گل گلی و ناز دختر آزاده نامداری، مجری پرانرژی ایرانی/ حیف جوونیش+عکس تلخ ترین تزئین میزی که خانه پدری مالک رحمتی به خود دیده است+عکس/ من به داغ تو جوانِ رفته ز دنیا چه کنم پیانوی مشکی زیبا و شیک نیلوفر پارسا، بیتای سریال آوای باران/ چه دکوراسیون خاصی+عکس دزد تمام جواهرات "بریتنی اسپیرز" را برد! بازی موردعلاقه پسر پیمان معادی همراه پدرش در روزهای تعطیل/ خانوم خونه از دستشون چی میکشه؟😂+ویدیو شباهت حیرت انگیز محسن یگانه به خواهران پزشکش در این قاب 3 نفره+عکس/ چقد باکلاس و متشخص👌 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 9 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 9 خرداد 1403+فیلم سلفی دو نفره و بانمک هومن سیدی با دختر موطلایی اش در آئینه کنسول خانه شان+عکس/ فقط عروسک دخترش که یه پاشو کنده😍 بغض سخنگوی دولت روی آنتن زنده حین بازگوی خاطره‌ای از مادر رئیسی +ویدئو خلاقیت پدرانه و خنده دار مهران غفوریان در تعمیر جوراب پاره دخترش با چسب+عکس/ تا دلتون بخواد خندیدم😂 4 نکته تعمیر پکیج ایران رادیاتور که باید بدانید! فال روزانه امروز چهارشنبه 9 خرداد ماه 1403 ویزا کارت مجازی استیگان طرز تهیه دسر مخملی توت فرنگی، دسر شیک و زیبای بهاری فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 9 خرداد 1403 فال ابجد روزانه چهارشنبه 9 خرداد 1403 ملاقات عادل فردوسی‌پور با زن پرسپولیسی + عکس هر آنچه قبل از خرید ماساژور برقی باید بدانیم! صحنه ای اشک بار از گریه مصاحبه شونده، مصاحبه کننده و فیلمبردار و آسمان و زمین در سوگ شهدای خدمت/تبریز هم میزبان را از دست داد هم مهمان را... همدستی 4 برادر برای قتل مرد مورد علاقه خواهرشان/ آنها جسد را در پتو گذاشته و به آتش کشیدند تصویری از خانه ابدی مادر غزل شاکری بازیگر سریال جیران/ روحش شاد و یادش گرامی فاتحه خوانی تنهایی بهرام رادان و پرپر کردن گل مریم بر سر قبر لاکچری پدرش+عکس/ روحش شاد تغییر چهره باورنکردنی سوسن حسنی دخت گوینده خبر/ سِیرِ پیری خانم گوینده بر عکس شده داره جوون میشه+ عکس ماجرای آشنایی علی دایی با همسرش/ مهریه همسر علی دایی در اوج ثروت آقای ستاره مجتمع توریستی تفریحی مهتاب قم؛ همچون نگینی در دل کویر شب برفی مالک رحمتی استاندار شهید آذربایجان شرقی اینگونه سپری شد+ویدیو/ حیف و صد حیف... رونالدو کچل کرد ؛ چهره ابرستاره فوتبال جذاب‌تر شد علی دایی: همه از من می ترسند من از نورا !! احسان علیخانی خیلی بی سر و صدا جایگزین سیامک انصاری در جوکر شد! فیلمی از قدردانی مادر داغدار شهید مالک رحمتی از مهمانان روز تشییع/مادر پسرت مالک دل ها شد... کافه سگ‌ها در اندرزگوی تهران پلمب شد! انتشار سند فعالیت‌های ضد دولتی آیت الله شهید، دکتر محمدعلی آل هاشم در زمان شاه + عکس ویدیویی جالب از الناز شاکر دوست زمانی که آرزوی بازیگری داشت
منتخب روز   
لحظات تکان‌دهنده وداع پدر شهید مالک رحمتی با پسرش ... +ویدئو شهید آل هاشم، امام‌ شنبه تا جمعه!+ویدئو/پدر معنوی آذربایجان... حیات وحش بدون سانسور/ ترس، دلهره + فیلم تصاویر باورنکردنی از دوقلوهایی با سه پا و چهار دست مداحی شهید مالک رحمتی در مراسم پیاده روی اربعین در کربلا+ویدیو نگاهی به خانه ساده و بدون تجملات شهید آیت الله آل هاشم+عکس/ساده زیستی و مظلومیت پدر معنوی آذربایجان... دروغ مصلحتی حاج آقا دانشمند به همسرش که 30 سال سر به مهر ماند و اکنون فاش شده است/ خانومم ناراحت شد و گریه کرد+ فیلم تولد 5 قلوهای یک مادر 30 ساله در تبریز+عکس حضور شهید مالک رحمتی در مراسم شاخسی (عزاداری شاه حسین گویان)+ویدئو انتشار فیلم جلسه دفاع شهید رئیسی از رساله دکتری؛ چه کسی در جلسه بود؟ دعای شهادتِ شهید مالک رحمتی استاندار دهه شصتی آذربایجان شرقی+ویدئو/آخرش هم به آرزوی دلت رسیدی قدیمی ترین عقد نامه دستنویس 133 ساله/ این عقد نامه یک سال قبل از ناصرالدین شاه نوشته شده