درمان آلرژی با یوگا

  شنبه، 20 شهریور 1400   زمان مطالعه 10 دقیقه
درمان آلرژی با یوگا
آلرژی باعث بالا رفتن میزان استرس در بدن می شود. داشتن تمرکز و انجام ورزش یوگا در مبارزه با آلرژی و درمان آن بسیار موثر است. در حالی که استرس، خود عامل آلرژی نیست

برخی از آلرژی ها را حتی با قوی ترین داروها نمیتوان کنترل کرد اما گاهی اوقات چند حرکت ساده یوگا میتواند برای شما نجات بخش شود و علائم آلرژی شما تسکین یابد. یوگا می تواند به بهبود خلق و خو، رهایی از استرس، و افزایش انعطاف پذیری کمک کند، اما یوگا همچنین می تواند زمانی که صحبت از مبارزه با آلرژی هایتان می شود، نیز تمرین مفید جدیدتان باشد.

کاهش علائم آلرژی با یوگا

برای کاهش علائم آلرژی باید از استرس خودداری کرده و ذهن خود را آرام کنید. کسانی که به آلرژی مبتلا هستند می دانند که چنین مشکلی تا چه حد می تواند طاقت فرسا و آزاردهنده باشد. بیشتر افراد مبتلا برای رهایی از این احساس، بلافاصله به مصرف قرص و استفاده از اسپری مخصوص بینی روی می آورند؛ بدون اینکه در مورد اثرات شگفت انگیز ورزش یوگا اطلاعی داشته باشند. این افراد می توانند با کمک حرکات و تکنیک های تنفسی یوگا، این بیماری را درمان کنند.

آلرژی واقعا آزار دهنده است، خارش چشم ها، آبریزش بینی، عطسه و سرفه های مکرر هیچ کدام شان حتی برای مدتی کوتاه هم قابل تحمل نیست، اما آیا با وجود درمان هایی که برای آلرژی وجود دارد، یوگا هم می تواند درمانی برای سینوس های تان باشد؟

یوگا

درک آلرژی

در ابتدا باید بدانید که آلرژی، پاسخ افراطی سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل مختلف حساسیت زا بوده و ناشی از قرار گرفتن شخص در برابر عامل آلرژی زا است؛ حال این عامل آلرژی زا می تواند لباس پشمی، گرد و خاک، نیش حشرات، گرده گیاهان یا حتی بعضی از غذاها باشد.

یوگا برای عوامل آلرژی زا

به نظر شما ورزش یوگا چگونه می تواند واکنش های مربوط به آلرژی را کاهش دهد؟ نظریه پردازان معتقدند با بروز آلرژی در شخص، بلافاصله سطح استرس و پریشانی در او افزایش می یابد. این افزایش استرس، باعث می شود تا سیستم ایمنی بدن فرد مبتلا، کاملاً از کار افتاده و علائم بیماری آلرژی تشدید شود. انجام حرکات یوگا باعث آرامش بیشتر فرد شده و حساسیت سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد. خوشبختانه اگر تمرینات را داخل منزل دنبال کنید، دیگر در معرض عوامل آلرژی زا نیز نخواهید بود. بعضی از وضعیت های خاص یوگا، مجاری سیستم تنفسی تان را باز نموده و باعث می شود تا راحت تر نفس بکشید، اما مراقب باشید که انجام بعضی از حرکات یوگا که باید مدتی طولانی سرتان را پایین نگه دارید، به مجاری بینی فشار آورده و باعث تشدید علائم آلرژی می شود.

با انجام این حرکات، آلرژی را درمان کنید

در مطالعه ای در سال ۲۰۱۲ که در مجله ی هندی فیزیولوژی و داروشناسی منتشر شد، پژوهشگران عملکرد ریه و ظرفیت انتشار (اینکه ریه ها چقدرخوب، هوا را به جریان می اندازند) افراد دارای آسم را قبل و ۲ ماه بعد از شرکت در یوگا، مقایسه کردند. آنها پی بردند که تنفس یوگای پرانایاما و وضعیت های کششی، استقامت تنفسی را افزایش دادند، عضلات سینه را شل کردند، ریه ها را منبسط کردند، میزان انرژی را بهبود بخشیدند، و به آرامش بدن کمک نمودند. هنگامی که یوگا تمرین می کنید، به خصوص از انواع کم شدت تر، ذهن و سیستم ایمنی خود را آرام می کنید. طبق مجله ی یوگا، بهترین راه استفاده از یوگا برای ریلکس کردن، انجام آن به صورت نرم و آهسته است. به علاوه، مربیان یوگا افراد مبتلا به آلرژی و آسم را از شرکت در برخی فرم های خاص یوگا، از جمله بیکرام یا "یوگای داغ” منع می کنند، که در اتاقی که حداقل ۱۰۵ درجه فارنهایت و ۶۰ درصد رطوبت نسبی دارد انجام می شود، و نیز یوگای آشتانگا که فرمی شدید و فیزیکی از یوگا است. وقتی یوگا تمرین می کنید، سعی کنید از تنفس محکم از طریق حفرات بینی بپرهیزید، که اگر تحت فشار باشید، می تواند ناراحت کننده و دشوار باشد. در عوض، یک دم کوتاه و به دنبال آن یک بازدم عمیق و آهسته انجام دهید، که برای بدن و ذهنتان آرامش بخش تر است. به طور کلی، ژست های ایستاده ای که شامل خم شدن به جلو و عقب و چرخش می شوند، مثل وضعیت ایستادن روی شانه و وضعیت گاو آهن، ستون فقرات و قفسه ی سینه تان را ماساژ می دهند و به آمادگی ریه ها کمک می کنند، بنابراین سیستم ایمنی تان را تقویت می کنند. همچنین تعدادی وضعیت های خاص یوگا وجود دارند که به رفع علائم آسم و آلرژی کمک می کنند.

  • تنفس تناوبی در یوگا

این حرکت یکی تمرینات اصلی تنفسی در یوگا محسوب می شود، بهتر است این تمرین را پیش از انجام تمرینات کششی انجام دهید، زیرا باعث آرامش بیشتر بدن تان خواهد شد.

چگونگی انجام حرکت: بینی سمت راست را با انگشت گرفته و با بینی سمت چپ تان تا ده شماره دم بگیرید و سپس نفس خود را پنج ثانیه نگه دارید، سپس سوراخ سمت چپ بینی را گرفته و از راه سوراخ سمت راست ده شماره بازدم انجام دهید. پس از آن، از راه سوراخ سمت راست بینی، عمل دم را انجام داده و پنج ثانیه نگه دارید و از راه سوراخ سمت چپ، بازدم انجام دهید، این حرکات را سه بار دیگرتکرار کنید.

یوگا
  • حرکت جنگجو

انجام این حرکت، موجب باز شدن سینه و شش ها شده و جاذبه زمین نیز به خشک شدن ترشحات داخل بینی کمک خواهد کرد.

چگونگی انجام حرکت: ابتدا بایستید و دست های تان را در دو طرف بدن ثابت نگه دارید، عمل دم را انجام داده و پاهای تان را بیشتر از عرض شانه باز کنید، اکنون بازوهای تان را باز کرده و موازی با زمین نگه دارید و سر را به سمت چپ بچرخانید. پای سمت چپ خود را در زاویه ۹۰ درجه گذاشته و همزمان با بازدم، زانوی تان را خم کنید، باسن را در راستای بازوها و در زاویه ۱۸۰ درجه به مدت ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه نگه دارید، سعی کنید در تمام مدت انجام حرکت، نفس عمیق بکشید، سپس همین حرکت را برای سمت دیگر بدن تان نیز تکرار کنید.

  • حرکت نیمه ماه (هلال)

انجام این حرکت با باز شدن شش ها و قفسه سینه، تنفس را برای شخص مبتلا به آلرژی آسان تر می کند.

چگونگی انجام حرکت: با حرکت مثلث شروع کنید، پنجه پای جلو روبه رو و پاشنه پشتی را در عقب قرار دهید، دست چپ را روی عضله ران گذاشته و سپس زانوی راست خود را خم کنید و کمی به سمت جلو بروید، دست راست تان را نیز کمی به سمت جلو ببرید. در این حالت، عمل بازدم را انجام داده و دست راست و پاشنه پای راست خود را برای تعادل بیشتر، بر روی زمین فشار دهید، پای چپ تان را به موازات زمین بالا آورده و سپس دست چپ خود را بلند کنید. وزن بدن خود را روی پای راست تان بیاندازید، سپس سر را بالا آورده و چند ثانیه به انگشتان تان نگاه کنید. استفاده از این تکنیک ها باعث کاهش استرس و از بین رفتن آن شده و همان طور که گفته شد در درمان آلرژی بسیار موثر خواهد بود.

  • ایستادن روی شانه (Shoulder Stand)

هم ایستادن روی شانه و هم وضعیت گاو آهن برای باز کردن مسیرهای مربوط به بینی و کمک به تخلیه ی سینوس ها مورد استفاده قرار می گیرند. برای ساختن تکیه گاه تان، دو یا چند پتو را مستطیلی تا کنید و روی هم بچینید. شاید بخواهید یک زیرانداز چسبنده روی پتوها بیندازید تا به شما کمک کند هنگام انجام وضعیت، بازوی راستتان در محل خود باقی بماند. برای انجام این وضعیت: روی زمین به گونه ای دراز بکشید که سرتان روی زمین، و تیغه های شانه تان روی پتو باشد. (لبه کوتاه پتو باید موازی با بازوهایتان باشد. ) بازوهای خود را به صورت صاف روی زمین قرار دهید طوری که با تنه تان موازی باشند، زانوهای تان را خم کنید، و پاهای خود را به صورت صاف روی زمین قرار دهید. همینطور که بازدم می کنید، بازوهای خود را به طرف زمین فشار داده و زانوهایتان را از زمین بلند کنید. ران های خود را به سمت تنه تان بکشید. با چرخاندن لگن خود، به بلند کردن پاهایتان به سمت بالا ادامه دهید، و پشت تنه تان را از سطح زمین دور کنید تا زانوهایتان مقابل صورتتان قرار بگیرند. بازوهای خود را طوری بلند کنید که با لبه ی پتو موازی شوند، و آنها را طوری بچرخانید که انگشتان شست، پشت سرتان قرار گیرند و انگشتان دست هایتان بر روی زمین فشار بیاورند. بازوها را خم کنید و آرنج های خود را به سمت یکدیگر بکشید، سپس کف دستهایتان را صاف روی پایین کمر خود قرار دهید و پشت بازوهایتان روی پتو باشد. لگن خود را از شانه ها بالاتر بیاورید، به گونه ای که تنه تان بر زمین عمود باشد. در حالیکه آرنج ها را به اندازه ی عرض شانه از هم فاصله می دهید، دست هایتان را روی کمرتان بالا و پایین ببرید. در حالیکه عمل دم انجام می دهید، زانوهای خم شده تان را به سمت سقف بلند کنید، ران های خود را با تنه هم راستا کنید، و اجازه دهید پاشنه پاهایتان توسط باسن تان آویزان شوند. استخوان دنبالچه خود را به طرف استخوان pubic فشار داده و ران های بالایی خود را به آرامی به طرف داخل بگردانید. وقتی عمل دم انجام می دهید، پاهای خود را صاف کنید و پاشنه پاهای خود را به طرف سقف فشار دهید. هنگامی که پشت پاهایتان به طور کامل کشیده شد، پاهایتان را به کمک انگشتان شست پاهایتان به سمت بالا هل دهید، طوری که پاهای داخلی تان کمی بلندتر از پاهای بیرونی هستند. تیغه های شانه تان و پشت بازوهایتان را به سمت پتو هل دهید و چانه تان را به سمت جناغ خود حرکت دهید. در این حالت، پیشانی تان باید موازی با زمین باشد، و چانه تان باید عمود بر سطح زمین باشد. سعی کنید ستون فقرات بالایی تان را از زمین بلند کنید و به سینه ی خود نگاه کنید. وضعیت را به مدت ۳۰ ثانیه حفظ نمایید. هرچه قوی تر می شوید، به تدریج ۵ تا ۱۰ ثانیه به وضعیت اضافه کنید تا زمانی که بتوانید آن را به راحتی به مدت ۳ دقیقه انجام دهید. برای خروج از وضعیت، در حالیکه بازدم می کنید، زانوهایتان را به سمت تنه تان خم کنید و در حالیکه کمرتان را به آهستگی روی زمین برمی گردانید، پشت سرتان را روبروی زمین نگه دارید. همچنین می توانید بدون خارج شدن از وضعیت ایستادن روی شانه، به سمت راست و به وضعیت گاو آهن جابجا شوید.

  • گاو آهن (Plow)

وضعیت گاو آهن معمولاً بعد از ایستادن روی شانه، به مدت تقریباً ۱ تا ۵ دقیقه انجام می شود. برای انجام این وضعیت: از وضعیت ایستادن روی شانه، بازدم کنید و از مفاصل ران خود خم شوید، و به آهستگی انگشتان پای خود را به سمت زمین پایین بیاورید تا بالا و پشت سرتان باشند و ران هایتان در مقابل صورتتان قرار داشته باشند. تنه ی شما باید عمود بر زمین باشد و پاهایتان باید صاف و کاملاً کشیده باشند. با نگه داشتن انگشتانتان روی زمین، بالای ران و استخوان دنبالچه ی خود را به طرف سقف بلند کنید، کشاله ی ران داخلی خود را به سمت لگن بکشید. تصور کنید که تنه تان از کشاله ران تان آویزان است. چانه ی خود را از جناغ دور کنید و گلوی تان را نرم کنید. دستهایتان را پشت تنه خود فشار دهید، درحالیکه پشت بازوهای خود را به سمت زمین فشار می دهید، تنه را به سمت سقف هل دهید. وقتی ران های خود را به طرف سقف بلند می کنید، بازوهای خود را به طور فعال، پشت کمرتان و به سمت زمین فشار دهید. برای خروج از وضعیت، دستهای خود را روی کمرتان آورده و در حالیکه بازدم می کنید، از وضعیت خارج شوید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پست عاشقانه علی سرابی برای همسرش مارال بنی آدم و کامنت معنادار سحر دولتشاهی+عکس (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد عکس خیلی خنده دار از دورهمی مرغ ها در یخچال عروس+عکس/فقط یه سبزی کمه برا غیبت کردنشون...😂 هدایای تبلیغاتی: گامی نو در برندینگ و انگیزه‌بخشی کارکنان این جاذبه‌های خاص را باید فقط در تور سریلانکا ببینید
دیگران می‌خوانند   
تغییر چهره آزاده زارعی، خانم بازیگر سریال آوای باران بعد 11 سال حرف های شنیع یک معلم در برخورد با نخبه مدرسه اش: به مادرم گفت من کودن هستم!+فیلم ویدیو احساسی و دلنشین حدیث چهره پرداز مژگان بچه مهندس 3 و خواهرش / خانم بازیگر از خواهر دکترش رونمایی کرد بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس رونمایی سروین بیات از دکوراسیون شیک و با کلاس خانه مادرش+عکس / تزئینات پذیرایی خانه با گلدان های زیبا جشن تولد 8 سالگی آریان پسر جواد نکونام در حیاط منزلش ماشاالله وروایی، عموکاووس سریال نون خ خلبان از آب درآمد +عکس دوران خلبانی بازار ارز بدون خریدار؛ حجم معاملات در پایین‌ترین سطح! هشدار مقامات ایرانی به "قرارداد شیطنت آمیز" چینی‌ها! جزییات لایحه "حجاب" و بازداشت این پنج گروه توسط پلیس تعبیر خواب مدفوع در توالت فیلم دردناک از لحظه بلعیده شدن مرد مشهدی توسط زمین در سیل رونمایی شاهرخ استخری از مدل مو و استایل اروپایی جذابش در بلژیک/ مثل همیشه خوشتیپ+عکس اندازه ی باورنکردنی تگرگ هایی که در مشهد بارید با این 6 روش سریع و خانگی "تیرگی آرنج و زانو را از بین ببرید {ویدئو} نحوه درست کردن ترشی باقالی ساده و خوشمزه نگاهی به حیاط سرسبز و بزرگ مرتضی پورعلی گنجی با گل های رنگارنگ+ عکس یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب (تصاویر) تغییر چهره بازیگر نقش کودکی «سهراب» سریال از سرنوشت بعد 5 سال ترفند های طلایی برای تمیز کردن آب آکواریوم در خانه ایده خلاقانه برای تبدیل لاک براق به لاک مات روش خشک کردن گل محمدی با حفظ عطر و رنگ ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش همه چیز درباره مزوژل جالپرو: مزایا، معایب و کاربردها حرکات جالب استاندار کنگ فو کار آذربایجان غربی/ ماشالا چقدر حرفه ای 3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو (ویدئو) محمدرضا گلزار روی سکوی تماشاگران لس آنجلس لیکرز در آمریکا محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند! گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین استایل بهاری شیک و خوشرنگ مرتضی پورعلی گنجی، ستاره پرسپولیس در کنسرت مجید رضوی+ویدیو این لباس آیشواریا در جشنواره کن سوژه خنده کاربران فضای مجازی شد/ شبیه تزئینات تولد دهه شصتیه😂+عکس لحظه انتقال پیکر سبحان کوچولو از مسیر صعب العبور رودخونه+ ویدئو جگرخراش وحید شمسایی: زندگی‌ام را مدیون حضرت زهرا هستم+فیلم ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو لحظه بله گفتن همسر کم سن و سال مهدی کوشکی +عکس و ویدئو/فقط اونجایی که عروس میگه تا ابد بله و قند تو دل آقا داماد آب میشه... مشهد از آرامش تا طوفان در 11 ثانیه ویدیویی جالب از دوچرخه سواری شهرام قائدی، عماد سریال قطب شمال/ چه محله زیبا و باصفایی+ویدیو فیلم خنده دار از پستونک خوردن ماهی داخل آب/ آدم هاج و واج میمونه😂 حضور جورجینا و پسر ارشد سوپر قهرمان فوتبال در ورزشگاه برای تشویق+ عکس
تیتر امروز   
بیوگرافی و زندگی خصوصی شیدا خلیق، تازه عروس سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی
بیوگرافی همه بازیگران مشهوری که امسال بختشان باز شد/ از عروسی کیوان ساکت اف و مونا کرمی تا ازدواج مهدی کوشکی برای چندمین بار+عکس
یک خبر خوش سینمایی؛ بازگشت دوباره هدیه تهرانی با سریال جدید هزار و یکشب
3 پیشنهاد جذاب و خفن برای فیلم‌بازان ایرانی/ آخر هفته چه سریال هایی را ببینیم؟+ویدیو
محدودیت بارداری در سنین زیر 18 سال رفع شد/ دختر ها قبل از سن بلوغ هم می توانند مادر شوند!
ماجرای علاقه رمان‌نویس زن بلغارستانی به صادق هدایت، مولانا و شاملو
راز عجیب نقاشی مونالیزا لو رفت/ مونالیزا خود داوینچی است!+عکس
سیگار، اکسسوری جدید دختران دودی/ هوا جون میده برای یه نخ سیگار!
اعلام زمان واریز یارانه 300 هزار تومانی
پسربچه کرجی چطور 1300 نفر را به دردسر انداخت!
جسد پسربچه 5ساله بعد از 27 روز پیدا شد/ ماجرای تلخ سبحان که خرسان او را بلعیده بود
دانش‌آموزان به تعطیلات زمستانی می‌روند؟
از سیل هولناک مشهد تا ازدواج دوم مهدی کوشکی با دختری جوان در حواشی داغ امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
پوستر معنادار سایت رهبر انقلاب با عنوان «انحصار آمریکا را شکستید» +عکس
آرزوهای ناصرالدین شاه برای ایران از زبان خودش
منتخب روز   
ویدئویی سراسر شگفتی از یک ماشین باز خَفَن/فقط اونجا که کلاه میذاره سرش حمله دسته جمعی کلاغ‌ها به شاهین شکاری در انتقام به شکار دوست‌شان+ فیلم لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم هنرنمایی کودک طرفدار رامین رضاییان با نقاشی چهره اش/باعث افتخاری ستاره ی درخشان فوتبال+ فیلم خاص‌ترین ساعت کریستیانو رونالدو با 880 قیراط الماس زرد؛ قیمتش چقدر است؟ / با پول این ساعت می‌توان دریاچه ارومیه را احیا کرد! حیات وحش/شکار ماهرانه پرنده توسط مار سمی با استتار باورنکردنی/ قبل از حرکت مار دیدنش غیر ممکنه+ فیلم توپ بازی پوتین رئیس جمهور روسیه وسط کاخ کرملین +فیلم/یکم سنگین باش آقای رئیس جمهور! کشف بزرگترین مار جهان در اعماق آمازون با سری به اندازه سر انسان+ ویدئو حیوانات عظیم‌الجثه آدمخوار ؛ از تمساح آدمخوار تا آناکوندای 300 کیلوگرمی+ عکس کشف هویت 10 مومیایی اسرار آمیز تاریخ + فیلم عجیب و غریب ترین تولیدات ایران خودرو که از آن بی اطلاعید/ از سمند کوپه تا پیکان جدید با ظاهری عجیب +فیلم